حالت سیاه
27-04-2024
Logo
شگفتی های رمضان 1440هـ - شگفتی های اجتماعی: 12- دعا
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

احتمال نجات سرورمان یونس با منطق زمینی صفر است. نهنگ آبی صد و پنجاه تن وزن دارد. پنجاه تن گوشت، پنجاه تن چربی و پنجاه تن استخوان. نود بشکه روغن از نهنگ آبی گرفته می‌شود. انسان می‌تواند در داخل دهان نهنگ بایستد. اکنون سرومان یونس وارد شکم نهنگ شده است و احتمال نجات در مقیاس درصد صفر است.

image

اراده‌ی خداوند این بود که این داستان را تبدیل به یک قانون کند. خداوند متعال فرمود:

﴿وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ﴾
﴿و این گونه مؤمنان را نجات می‌دهیم.﴾

[ سوره‌ی الأنبياء: 88]

بینندگان عزیز، هر چه مسأله بزرگ باشد در سطح سرورمان یونس نیست. خداوند متعال فرمود:

﴿فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ﴾
(در ميان تاريكي‌ها فرياد برآورد كه پروردگاري جز تو نيست و تو پاك و منزّهي قطعا من از جمله ستمكاران شده‌ام. پس [دعايش را] اجابت كرديم و از غم رهايى‏اش داديم و مؤمنان را بدينسان نجات مى‏دهيم‏.)

[ سوره‌ي الأنبياء: 87]

ىاستان تمام شد و خداوند متعال أن را تبديل به يك قانون كرد.

﴿ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ ﴾
﴿و این گونه مؤمنان را نجات می‌دهیم.﴾

[ سوره‌ی الأنبياء: 88]

وعده‌ی خدا در هر مکان و هر زمانی تحقق می‌یابد. این یک نمونه‌ی خیلی نادر است. با منطق بشری احتمال نجات در شکم ماهی صفر است.
دكتر عمر عبد الكافی:
تا آن‌جا که حسن بصری گفت: من به درگاه خدا دعا می‌کنم و دست خدا را می‌بینم که اجابت را برای من رقم می‌زند. به این خاطر این یقین باید بنده به هدفش برسد.
دکتر راتب :
مؤمن به خدا نیاز دارد

image

این اعتماد به خدا چیز بسیار شگفت انگیزی است. این که اعتماد داشته باشی که خدا تو را دوست دارد و تو را بدون جواب و بدون پشتیبان نمی‌گذارد. وضعیت مؤمن با خدا این گونه است. وضعیت یک نیازمند است.

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر