حالت سیاه
06-05-2024
Logo
عقيده - حقایق ايمان واعجاز - درس (28-30) الف : عبادات -2- عبادت روزه - شیر
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

سپاس خداوند جهانیان را و درود بر مولایمان محمد راستگو و امانت دار. خداوندا ما را از تاریکی های نادانی و توهم به نور معرفت و دانش بیرون ببر و از شهوات به سمت بهشت قرب الهی خارج نما.

تفاوت فراوان میان وضع کنونی مسلمانان و وضعیت اصحاب:

برادران گرامی، با درس بیست وهشتم از دروس حقایق ایمان واعجاز علمی در خدمت شما هستیم. در حقیقت این عباداتی که خداوند برای ما معین نموده است، عبادات آیینی مانند نماز، روزه وحج وزکات می باشد. روزه دومین عبادت بزرگ در اسلام است. مشکل موجود این است که مسلمانان این عبادات آیینی را دیده اند و همه را از روی عادت انجام می دهند و از اهداف والای آن بی خبر اند. ما رمضان را روزه می گیریم و خانه ی خدا را حج می گزاریم و زکات می پردازیم و نماز به پا می داریم. به نظر شما این همان نمازی است که خداوند از ما خواسته است؟ چرا اصحاب درخشش بی پایانی داشتند؟ چرا در شب نماز شب می خواندند و در روز جهاد می کردند؟ چرا پرچم هایشان به سراسر کره ی زمین رسید؟ چرا محبتی توصیف ناپذیر در میان خود داشتند؟
اکنون جهان اسلام آواره، پراکنده، متفرق، و ضعیف مانده و پرچمشان بالا نیست. فکر نمی کنید اگر عبادت هایی که خداوند از ما می خواهد را مانند اصحاب به جا می آوردیم امکان داشت دستاوردهای آنان را نیز محقق کنیم؟ یک عده ی اندک در ربع قرن جهان را زیر پا می گذارند از بلندی های پاریس تا آن طرف چین و اکنون پنج کشور مسلمان اشغال شده اند و پرچم مسلمانان بالا نیست و حتی امور خودشان را اداره نمی کنند. پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

(( لن تغلب اثنا عشر ألفاً من قلة ))
((سپاه) دوازده هزار نفری، به دلیل کمی (نفرات) از دشمن شکست نمی خورد.))

[ ابوداود وترمذی از زهری]

و مسلمانان امروز یک میلیارد و پانصد هزار نفر اند، این پرسش ها به ذهن شما نمی رسد؟ تفاوت میان ما و اصحاب پیامبر چیست؟ قرآن همان قرآن است. خدا همان خدای ما وخدای آنان است. قرآن کتاب آنان و کتاب ماست. پیامبر هم پیامبر ایشان و هم پیامبر ماست. اسلام یکی است. اما تفاوت فراوان میان امروز مسلمانان و آن روز اصحاب چقدر است؟

رمضان ماه ارتباط با خدا و خلوت با اوست پس غنیمت شمار:

تصور می کنم یکی از دلایل این است که عباداتی که آنان انجام می دادند با روش انجام ما متفاوت بوده است. روشن ترین نمونه اش هم ماه رمضان، ماه هدایت، ماه پایبندی است. ماه آمرزش و توبه و اعتکاف وشب زنده داری است. اما ماهی برای مراسم وجشن ها و ولیمه ها ودید وبازدیدها و شب نشینی های تا به سحر شده است. و گویی وعده های چرب روزانه به شب منتقل شده است. کاری که مسلمانان می کنند بر عکس چیزی است که خداوند در این ماه خواسته است. این ماه، ماه عبادت، اعتکاف، پارسایی، ارتباط با خدا، خلوت با او است اما اکنون ماه دید وبازدید و شب نشینی و سریال ها و فیلم ها شده است. و تمام این گناهان در رمضان به عنوان گرامی داشت این ماه به او هدیه می شود. این حقیقت تلخ میان روزه ای که سلف صالح می گرفته اند و میان حالت روزه ای که ما امروز می گیریم، وجود دارد.
یعنی چه چیز مانع از این می شود که به خدا قول دهید این ماه را خالص برای او قرار دهید؟ چه چیز مانع از این است که تمام مهمانی ها را به بعد از این ماه موکول کنید؟ مانع چیست؟ تو گرامی هستی پس خودت را وقف عبادت در ماه رمضان کن. وقتی انسان بی برنامه می خورد نماز تراویح برایش دشوار می شود. سنگین ترین چیز برای او نماز خواهد بود. اکثر مردم تراویح نمی خوانند. اگر هم بخوانند ادای نماز خواندن را در می آورند. اما این ماه ماه دیدار با خداست، ماه تقرب به اوست، ماه تلاوت قرآن است، ماهی است که بارها باید قرآن را ختم کنید، ماهی است که باید بر دانش بیفزایید، ماهی برای رشد وتعالی است. اما چطور این ماه تبدیل به ماه مهمانی ها، دید وبازدیدها، شب نشینی های مختلط، موسیقی وفیلم ها در مقابل چشمان بی گناه کودکان، شده است؟
خواهش من این است:

﴿ وَذَكِّرْ فَإِنّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ المُؤْمِنِينَ ﴾
﴿ و پند ده كه مؤمنان را پند سود بخشد ﴾

( سوره ذاريات/55)

آروز دارم که انسان یک برنامه ریزی کند. شما تنها به تدریج می توانید سرعت را از صف به صد برسانید و به همین دلیل نمی توانید ناگهان و جهشی به رمضان برسید، خیر، از اکنون خود را برای آن ماه آماده کنید. اتفاقاتی در خانواده ها در جریان است که در ماه رمضان نیست. هیچ گرهی در رمضان باز نمی شود، هیچ مشکل بسیار بزرگی در رمضان حل نمی شود، این رمضانی است که می گویند فقط مخصوص خودش است. کسی که سی روز روزه می گیرد، سی نماز صبح می خواند، سی روز قرآن تلاوت می کند، چشم پوشی بسیار مقیدانه، ترک تمام بیهودگی ها، ذکر کردن، بخشیدن، ارتباط با خدا، جهاد با نفس وهوس، وقتی می گویید این ماه می گذرد و با گذشت آن سختی ها و دشواری ها نیز می گذرد و پاداش وثواب باقی می ماند، منظورتان چیست؟ روزه دار دو شادی دارد؛ شادی روز عید فطر و شادی روز دیدار با خدا.

هر کس باید پیش از آغاز رمضان خودش را برای این ماه بزرگ آماده کند:

برادران گرامی، ابتدا برای خودم و در ثانی برای شما امیدوارم که از اکنون برای این ماه آماده شویم. اگر مساله ی ناراحت کننده وجود دارد یا اکنون آن را حل می کنید یا به پس از رمضان موکول می کنید. اگر اختلافی یا نزاعی یا اتفاق مهمی در زندگی ما افتاده یا درگیری صورت گرفته است. همه چیز در رمضان تمام می شود. این ماه را ماه دیدار با خدای بزرگ قرار دهید.
آیا پذیرفتنی است که مدیر یک موسسه کارمندی را پنج ساعت به حلب بفرستد و به او بگوید: در آستانه ی باب الفرج یک ساعت بایست و برگرد. آیا می پذیرید؟ آیا از یک انسان –مدیر یک شرکت- پذیرفتنی است که کارمندی را موظف به انجام یک کار ماشینی بی معنایی کند. روزه را تنها در نخوردن و نیاشامیدن می بینید ولی غیبت، سخن چینی، فیلم ها و سریال ها وشب نشینی های مختلط هم چنان پا برجاست. آیا این روزه شایسته ی شماست؟ اما رمضان ماه هدایت، ماه چشم پوشی و ماه ارتباط با خداست.

کسی که در رمضان پایبند باشد خداوند آرامش و آسایش را به دل او الهام می کند:

برادران گرامی، خداوند بزرگ مهربان است. می توانید هر طور دوست دارید روزه بگیرید اما خداوند هرگز بر قلب شما متجلی نخواهد شد. آرامشی که اگر به آن برسید به همه چیز رسیده اید، به قلبتان وارد نمی شود. اگر بدان آرامش برسید بدان خوشبخت می شوید و اگر از دستش دهید همه چیز را از دست داده اید و بدبخت می شوید حتی اگر همه چیز داشته باشید.
آیا نباید این امر مهم الهی متناسب با عظمت وبزرگی الله باشد؟
باری دیگر، آیا می پذیرید که کسی یک کار صوری بدون پیشرفت یا پسرفت به شما واگذار کند؟ به عنوان مثال شما نیازمند به خوش رفتاری از سوی فرد مختار هستید. به هر کسی می بخشید حتی اگر مجرم باشد. بخشش شما ارزشی نخواهد داشت. تا زمانی که هر کس درخواستی ممهور برای دریافت نشان خوش رفتاری از شخص مختار ارائه دهد این بدان معناست که این نشان به هیچ عنوان ارزشی ندارد. شما نمی پذیرید که پرستش به همین سادگی باشد. صوری باشد. عبادت نخوردن، غیبت، سخن چینی، اختلاط، شب نشینی مختلط، خنده، شوخی، و فیلم های مبتذل، و این سریال ها برای گرامی داشت ماه رمضان است. این حال مردم است. اما من نسبت به برادران گرامی ام به نمازگزارن عزیر گمان دیگری دارم. شما طالب علم هستید. وقتی بسیار پایبند هستید نسیم هایی به شما می وزد که نباید با آمدن آن بگویید من خوشبخت ترین شخص روی زمینم. امکان ندارد انسان چیزی را به خاطر خدا رها کند و از درگاه او دست خالی باز گردد. اگر هر لذتی را به خاطر گرامی داشت رمضان ترک کنی آنگاه در رمضان به تو آرامشی می رسد که تا طعم آن را نچشی نخواهی فهمید آرامش چیست؟ خداوند بزرگ در قرآن کریم می فرماید که آرامش بر دل های مومنان نازل می شود و منظور از آرامش یک راحتی روحی روانی است، احساس شادمانی، احساس رستگاری، برتری است. امیدوارم رمضان یک ماه اجتماعی نباشد یعنی مجموعه ای از عادت ها و رسوم هایی نباشد که من از سال ها پیش با آن انس گرفته ایم.

رمضان ماه عبادت و توشه ای که تا سال آینده تو را بس است

اکنون رمضان ماه عبادت است. گویاترین مثال تلفن همراه است. این تلفن نیازمند شارژ است. خداوند بزرگ ما را به پنج بار شارژ روزانه مجهز نموده و آن نمازهای پنج گانه است:

(( الصلاة إلى الصلاة التي قبلها كفارة ))
(( هرنماز تا نماز بعد از خود کفاره محسوب می شود ))

[ مسند احمد از ابوهريره رضي الله عنه ]

و شارژ هفتگی برایتان ایجاد نموده و آن نماز جمعه است. شما پنج شارژ روزانه و یک شارژ هفتگی دارید. طبیعتا یک نماز تا نماز بعدی شارژ محسوب می شود و هر نماز جمعه برای نماز بعدی خود شارژ به شمار می آید. تفاوت چهار ساعت بود حال هفت روز شد. به همین دلیل شارژ روز جمعه طولانی تر وماندگارتر از نمازهای روزانه است. اکنون روزه ی رمضان سی روز شب زنده داری و سی روز نماز صبح و سی روز حفظ مطلق زبان و سی روز چشم پوشی مطلق و سی روز پرهیز از هرگونه خلاف شریعت و به گمان غالب این شارژ تا سال بعد شما را بس خواهد بود. شارژ ساعتی روزانه، شارژ هفتگی، شارژ سالیانه و حج شارژ عمری است:

(( مَنْ حَجَّ لِلَّهِ فَلَمْ يَرْفُثْ وَلَمْ يَفْسُقْ رَجَعَ كَيَوْمِ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ ))
((هرکس، بخاطر (رضای) خدا حج نماید و از مقاربت جنسی و مقدمات آن، (در زمان حج) پرهیز نماید و مرتکب معصیت نشود، چنان از گناه پاک می شود که گویی تازه از مادر، متولد شده است))

[ متفق عليه از ابوهریره رحمه الله علیه]

هرکس رمضان را از روی ایمان واحتساب پاداش روزه گیرد گناهان گذشته‌اش آمرزیده می‌شود:

برادران یک موضوع دیگر، نظر شما درباره ی وضع کنونی مردم چیست؟ شما هشتاد میلیون –خدای نکرده- چک وسفته دارید که باید بپردازید. همه ی این ها هم قابلیت به اجرا گذاشتن و دستگیری وبازخواست ودستبند وحبس دارد. هشتاد میلیون که هیچ چیزی از آن در اختیار ندارید. کسی به شما می گوید: برای سی روز یک کاری را بکنید تا از این قرض رهایی یابید. این معنای سخن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است که:

(( مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ ))
((هرکس رمضان را از روی ایمان و احتساب پاداش روزه گیرد گناهان گذشته‌اش آمرزیده می‌شود))

[ متفق عليه از ابوهریره]

هرگز، اما با تناسب با شما هستم تا روشن تر شود. گناهی که میان شما و پروردگارتان بوده بخشیده می شود و گناهی که میان شما و بندگان انجام شده بخشیده نمی شود؛ زیرا حق الله مبتنی بر بخشش است اما حق بندگان مبتنی بر مؤاخذه است. وگناهی نیز وجود دارد که هرگز بخشیده نمی شود و آن شرک به الله است. شرک پنهان بسیار خطرناک است، می فرماید:

﴿ وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ ﴾
﴿ و بيشترشان به خدا ايمان نمى ‏آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مى‏ گيرند ﴾

( سوره يوسف/106 )

به نظر شما امکان دارد این ماه شرک نهان را پاک سازد؟ آیا امکان دارد در این ماه یگانه پرستی و عقیده ی صحیح حاصل شود؟
به خدا سوگند برادران، امیدهای فراوانی ممکن است به این ماه باشد. اصلا دوست ندارم هیچ کدام از شما این ماه را طبق عادات و رسوم سی ساله که به آن عادت داریم، بگذرانید. این ماه را متفاوت کنید. ماه پرستش، ماه تقرب، ماه استغفار، ماه قرآن، ماه بخشش، ماه شب زنده داری، ماه نماز صبح در مسجد:

(( من صلى الفجر في جماعة فهو في ذمة الله حتى يمسي، ومن صلى العشاء في جماعة فهو في ذمة الله حتى يصبح ))
(( هرکس نماز صبح را با جماعت بخواند تا شب در حمایت وذمه ی خداست و هرکس نماز عشاء را با جماعت بخواند تا صبح در حمایت خداوند قرار دارد ))

[احمد]

برادران امیدوارم که عبادات را با درک عمیق چنان که امام شافعی می گوید مبتنی بر مصالح خلق، دریابیم.

تقوا نوری است که در رمضان بر دل تو می تابد و بدان حق را حق و باطل را باطل می یابی:

﴿ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴾
﴿ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد ﴾

( سوره بقره/183)

تقوا، تقوا در سیصد آیه آمده است. شاید تقوا پیشه کنید. آیه ای چون روز روشن است. روزه به خاطر تقوا و تقوا به طور مختصر ومفید نوری است که در رمضان بر دل شما می تابد و به وسیله ی آن حق را حق و باطل را باطل می یابید و خیر و شر را خیر وشر می بینید. نیکی را نیکی و زشتی را زشتی می بینید. چه چیزی مردم را به ارتکاب نافرمانی و گناه سوق می دهد؟ یک دیدگاه اشتباه. چرا سیدنا یوسف پناه بر خدا گفت وقتی که یک زن صاحب مقام وزیبا خود را بر او عرضه کرد؟

﴿ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ﴾
﴿ گفت پناه بر خدا او آقاى من است به من جاى نيكو داده است ﴾

( سوره يوسف/23 )

چرا یک میلیون جوان اگر در موقعیت یوسف علیه السلام قرار گیرند آن را غنیمت می شمارند. اینجا مشکل باور واندیشه ی اشتباه است. رمضان برای نشان دادن حقیقت حق به شماست برای این که به نور خدا راه راست را در پیش بگیرید و به خاطر این است که خداوند نوری را در دل شما بیندازد.

تقوا ضامن دنیا و آخرت:

موضوع بسیار ریز است:

﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ (28) ﴾
﴿ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از خدا پروا داريد و به پيامبر او بگرويد تا از رحمت‏ خويش شما را دو بهره عطا كند و براى شما نورى قرار دهد كه به [بركت] آن راه سپريد ﴾

(سوره حديد)

یک آیه ی قرآنی یعنی ضامن دنیا وآخرت است. گویی خداوند ضمانت کرده در دنیا موفق وخوشبخت باشید و در آخرت نیز همین ضمانت را فرموده است و نوری برای شما قرار می دهد که به وسیله ی آن راه پیمایید. پس رمضان برای تقواست. قرآن می گوید:

﴿ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (183) ﴾
﴿ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد ﴾

( سوره بقره/183)

برای توضیح دقیق تر مثلا شما شبانه در راهی می روید و در آن راه پیچ وخم ، حشرات، عقرب ها، حیوانات وحشی، تپه ها، صخره ها، چاله چوله ها، و .. وجود دارد و شما نوری هم ندارید. پس اتفاق حتمی است. ولی تصور کنید چراغ قوه ای در اختیار داشته باشید. از صخره دور می شوید. از چاله ها رد می شوید. حشره را با نور فراری می دهید. باور داشته باشید که روزه طبق نص قرآن کریم در پایان آیه: (لعلکم تتقون) به معنای این است که خداوند نوری در دل شما می اندازد تا خیر وشر را واقعی ببینید و حق وباطل را تشخیص دهید و نیکی وزشتی را عیان بینید. این باور گرانبهاترین چیزی است که در رمضان بدان دست می یابید. گویا رمضان با رمضانی دیگر و با رمضان های دیگر چون نردبانی برای ترقی و به والایی رسیدن است.
بنابراین به این می گویند ادامه ی ترقی و رشد اما اگر در هر رمضان روزه گرفتید و پس از رمضان به همان منوال پیشین باز گشتید دیگر نردبانی نخواهد بود بلکه نوسان وناهمواری میان صعود وسقوط شما در یک سطح خواهد بود. اگر رمضان را خوب پایبند باشید اما پس از رمضان کاهلی کنید و به منوال پیشین باز گردید:

ماه رمضان رفت جامش را بریز ای ساقی مشتاقی چشم وصال دارد به مشتاقی
***

منظورش شراب است.

مهم ترین چیز در زندگی هر انسان عقیده ی اوست:

برادران گرامی، امیدوارم این حقیقت بطور کامل برایتان روشن باشد، یک کلمه:

﴿ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴾
﴿ شاید پرهیزگاری کنید ﴾

منظور از تقوا این است که از نافرمانی الله پرهیز کنید، از خشم وغضب او دوری کنید، از عذاب جهنم دوری کنید، از هر بدی دوری کنید. و این تقوا تنها با نوری که در قلب روزه دار انداخته می شود ممکن خواهد بود. و دلیل آن بسیار روشن و در قرآن وجود دارد:

﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ (28) ﴾
﴿ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از خدا پروا داريد و به پيامبر او بگرويد تا از رحمت‏ خويش شما را دو بهره عطا كند و براى شما نورى قرار دهد كه به [بركت] آن راه سپريد ﴾

(سوره حديد)

بخواهید یا نخواهید مهمترین چیز در زندگی تان عقیده است. دزد چه باوری داری؟ بر این باور است که دزدی غنیمت است. زنا کار چه باوری دارد؟ بر این باور است که زنا غنیمت است. مومن می گوید:

﴿ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ﴾
﴿ گفت پناه بر خدا او آقاى من است به من جاى نيكو داده است ﴾

( سوره يوسف/23 )

تمام عبادات مبتنی بر منافع انسان است:

1 ـ روزه برای ورود نور به دل است:

مومن باوری دارد که وی را از نافرمانی خداوند دور می کند. او را از خوردن مال حرام باز می دارد. او را از آبروریزی مردم باز می دارد. او را از کسب امول ناحق به دور می کند. این باور وعقیده زمان مناسبش رمضان است. زیرا در این ماه پایبندی کامل وجود دارد. چشم پوشی، حفظ زبان، کامل وجود دارد. نه غیبتی و نه سخن چینی و نه دیدار نامشروع و هم نماز شب مداوم و هم نماز صبح دائم وجود دارد. نخوردن ونیاشامیدن و ترک مباح برای خشنودی الله یگانه انجام می شود. به همین خاطر خداوند برای تاباندن نور به دل او کفایت می کند. نوری که تقوا باعث آن می شود:

﴿ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴾
﴿ روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد ﴾

( سوره بقره/183)

2 ـ زکات ثروتمند را از بخل و فقیر را از کینه پاک می کند:

برادران، اگر پیگیر عبادات باشید می بینید که تمام عبادات مبتنی بر منافع انسان است:

﴿ خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا ﴾
﴿ از اموال آنان صدقه‏ اى بگير تا به وسيله آن پاك و پاكيزه‏ شان سازى ﴾

( سوره توبه/103 )

رمضان ماه زکات است. با زکات از یک بیماری چون تومور بدخیم شفا پیدا می کنید. چطور است وقتی که بدن انسان در معرض بیماری به نام تومور بدخیم باشد که زندگی انسان را تمام کند. یک بیماری شبیه بیماری تومور وجود دارد که انسان را مبتلا می کند و آن بخل است:

﴿ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (9) ﴾
﴿ و هر كس از خست نفس خود مصون ماند ايشانند كه رستگارانند ﴾

( سوره حشر)

زکات:

﴿ خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا ﴾
﴿ از اموال آنان صدقه‏ اى بگير تا به وسيله آن پاك و پاكيزه‏ شان سازى ﴾

( سوره توبه/103 )

ثروتمند را از بخل و فقیر را از کینه پاک کن. فقیر مال فراوانی در رمضان بدست می آورد. با این اموال مشکلات خویش را مرتفع می سازد. قرض هایش را می پردازد. خوراکی برای فرزندانش می خرد. لباسی می خرد. ارزش خویش را در جامعه احساس می کند. احساس می کند جامعه نسبت به او مهربان اند. ثروتمند از بخل پاک می شود. فقیر از کینه پاکیزه می گردد،

﴿ وَتُزَكِّيهِمْ ﴾
﴿ پاكيزه‏ شان سازى ﴾

ثروتمند احساس بزرگی می کند وقتی لبخند کودکان را پس از پرداخت زکات به آنان می بیند. خانواده هایی را می بیند که در آن شلوغی عید با مال او زندگی می کنند. به خود می بالد. فقیر نیز به ارزش خود در جامعه پی می برد. پس زکات مبتنی است بر:

﴿ تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا ﴾
﴿ تا به وسيله آن پاك و پاكيزه‏ شان سازى ﴾

3 ـ نماز تراویح تو را از نافرمانی الله باز می دارد:

نماز تراویح:

﴿ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ (45) ﴾
﴿ و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد ﴾

( سوره عنكبوت)

نماز تو را از نافرمانی الله باز می دارد و روزه نوری را در دل تو وارد می کند و زکات تو را از بیماری بخل و فقیر را از بیماری کینه پاک می کند.
این عبادات مبتنی بر منافع خلق است. به همین دلیل نباید مقاصد شریعت را فراموش کرد. دین واضح است. مقاصد بسیار روشن است. مردم برای رسیدن به آن تلاش می کنند. پس از گذشت هزار وچهارصد سال مقاصد بزرگ کم رنگ شده وتنها جزئیات باقی مانده اند. می بینید که مردم از سوزن سخن می گویند که سوزن روزه را باطل می کند و بوئیدن اسپری اسم روزه را باطل می کند و گویی روزه یک موضوع تکنولوژيکی یا موضوع غذایی محض است. روزه ارتباط با خداست.
برادران گرامی، این دیداری بود که پیش از رمضان قصد آن را داشتم تا این عبادت بزرگ را به عنوان توشه وشارژ سالیانه یادآور شوم. نماز شارژ یک ساعتی است و نماز جمعه شارژ هفتگی ولی رمضان شارژ یک سال کامل می باشد. امید است خداوند بزرگ روزه ای را که باید بگیریم و او می خواهد به ما الهام نماید تا بتوانیم در این رمضان تقوایی که در این آیه آمده است را کسب نماییم:

﴿ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (183) ﴾
﴿ روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد ﴾

( سوره بقره/183)

موضوع علمی:

ترکیبات شیر:

پس از این به موضوع علمی می پردازیم. همه ی ما شیر می نوشیم. آیا به ترکیبات شیر اندیشیده اید؟
شیر غذای کاملی است. مانند گندم که با سبوس خود غذای کاملی به شمار می رود. چه شیر باشد، چه ماست، چه پنیر یا چه کره، این شیر حاوی نسبتی از آب در حدود هشتاد وهفت درصد تا نود ویک درصد می باشد. شیر حاوی مواد چربی وقندی است. اندکی شکر شیر را شیرین می کند اما برای یک فنجان چای کافی نیست. شیر مواد قندی دارد. پروتئین دارد. فلزات وویتامین ها و گازهای محلول دارد. بنابراین غذایی کامل است. گازهای محلول مانند گاز کربنیک، اکسیژن، نشادر و نیز ویتامین های (A,B,F,D ) و فلزات و کلسیوم وفسفر و پروتئین ها و آلبومین و مواد قندی شبیه آن و گلوکز و چربی و آب را داراست.
این شیر ترکیبات بسیار پیچیده ای دارد چون یک غذای کامل برای انسان است.
هر وقت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم شیر می نوشید می فرمود:

(( اللَّهمَّ بارك لنا فيه وزِدْنَا منه ))
بار خدایا در آن برکت قرار بده و آن را بر ما ارزانی دار ))

[ابن ماجه از حدیث ابن عباس رضي الله عنه روایت کرده است ]

پدیدآیی شیر گوارا از شکم گاو از از ميان سرگين و خون نشانه ای از عظمت وبزرگی خدا:

خداوند می فرماید:

﴿ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَبَنًا خَالِصًا سَائِغًا لِلشَّارِبِينَ ﴾
﴿ از ميان سرگين و خون شيرى ناب به شما مى ‏نوشانيم كه براى نوشندگان گواراست ﴾

( سوره نحل/66 )

سرگین وخون، به برخی از جزئیات گوش دهید. این شیر از شکم گاو بصورت گوارا از میان سرگین وخون بیرون می آید. سرگین همان مدفوع است. گاهی سفت و گاهی مایع و گاهی بصورت بخار است یعنی نتیجه ی هضم غذا یا سوختن قندها یا متابولیسم –سوخت وساز- سرگین است.
مثلا اسید ادرار مایع است. نوعی سرگین گازی یعنی گاز کربنیک است. سرگین نتیجه ی متابولیسم و سوخت وسازهای بدن انسان است.
در گاو غده ی پستانی وجود دارد. این غده پستانی به چند سر پستانک تقسیم می شود. واین سر پستانک ها به سوراخ های کوچکتری به نام سوراخ باز تقسیم می شود که با پوششی سلولی پوشیده شده است و اطراف این سلول ها مویرگ هایی وجود دارد. خون مورد نیاز سلول ها از اینجا تامین می شود و شیر در داخل همین سوراخ ها از آن جدا می شود. این سوراخ با کانالی به حفره ی غده منتهی می شود. سپس به حفره ی پستان می رود. و پس از آن به خود پستان و سپس به نوک پستان جریان می یابد.
غده ی پستانی عبارت است از مجموعه ای از سلول های پستانی که از روی شبکه ی خونی می گذرد. این سلول پستانی همان سلولی است که پروتئین و مواد چربی و فلزات و شبه فلزات و ویتامین ها ومواد قندی را از میان سرگین وخون جذب می کند. به خدا سوگندتان می دهم آیا سلول پستانی عقل دارد؟ این یک فرایند بسیار پیچیده است.
چهارصد واحد خون یک واحد شیر تولید می کند یعنی هر لیتر شیر حاصل گردش چهارصد لیتر خون پیرامون غده های پستانی گاو است. شگفت این که این سلولی که سلول پستانی نامیده می شود خون را از بالای خود می گیرد و قطرات شیر از زیر آن در دهانه ی غده ی پستانی می ریزد و از انجا به کانال و سپس پشتان و نوک پستان راهی می شود.
اکنون هر گاوی روزانه سی تا چهل کیلو شیر می دهد. حجم خونی که در رگ ها گردش می یابد تا این چهل کیلو شیر تشکیل شود چقدر است؟
اکنون این مویرگ هایی که در آن سیصد برابر حجم شیر خون وجود دارد را خداوند این گونه بیان می کند:

﴿ نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَبَنًا خَالِصًا سَائِغًا لِلشَّارِبِينَ (66) ﴾
﴿ از ميان سرگين و خون شيرى ناب به شما مى ‏نوشانيم كه براى نوشندگان گواراست ﴾

( سوره نحل/66 )

دست پنهان خدا در کار است:

حقیقت این است که دانشمندان بررسی کرده اند تا ببینند دستورات این سلول ها از کجا صادر می شود؟ چه نیرویی آنان را وادار به گزینش این مواد می کند؟ کیست که این نظم دقیق را قرار داده است؟ هماهنگ کننده کیست؟ چه کسی به سلول دستور می دهد که بتاسیوم، فسفر، کلسیوم، ویتامین ها، فلزات، شبه فلزات، گازها، مواد قندی، و مواد چربی را بگیرد؟ چگونه این مواد را به هم می آمیزد؟ چگونه حل می شود؟ چگونه تبدیل به شیری سفید و خالص می شود که اثری از خون وسرگین در آن نیست؟ تنها به این پاسخ رسیده اند که دست پنهان خدا در کار است.
برادرانم، به خدا سوگند، گاو یک کارخانه است. وقتی که سی میلیون گاو در بریطانیا دیوانه شدند همه نابود و سوخته شدند که ارزش آن میلیاردها لیره بود؛ چراکه آنان پودر گوشت مردار به آنان خورانده بودند. گاو گیاه خوار است. غذای کامل آن علف سبز است. و به همین دلیل وقتی پودر گوشت به آن خورانده بودند همه دیوانه شدند. و من همیشه می گویم دیوانگی گاو ناشی از دیوانگی انسان است. خداوند می فرماید:

﴿ وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ ﴾
﴿ و آنها را براى ايشان رام گردانيديم ﴾

( سوره يس/72 )

گاو یک امانت است. یک عقرب را تاب نمی آوریم. از ترس عقرب می پریم. عقرب، افعی، اما گاو که وزش یک تن به بالاست را یک کودک می راند و آن را می دوشد و از آن نمی ترسد، و خداوند می فرماید:

﴿ وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ (72) ﴾
﴿ و آنها را براى ايشان رام گردانيديم از برخي‏شان سوارى مى‏ گيرند و از بعضى مى ‏خورند ﴾

( سوره يس /72)

گاو یکی از نشانه های عظمت الهی است:
برادران، آیه ریز بین است:

﴿ نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَبَنًا خَالِصًا سَائِغًا لِلشَّارِبِينَ (66) ﴾
﴿ از ميان سرگين و خون شيرى ناب به شما مى ‏نوشانيم كه براى نوشندگان گواراست ﴾

( سوره نحل/66 )

باری دیگر:

﴿ وَالْأَنْعَامَ خَلَقَهَا لَكُمْ فِيهَا دِفْءٌ وَمَنَافِعُ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ (5)﴾
﴿ و چارپايان را براى شما آفريد در آنها براى شما [وسيله] گرمى و سودهايى است و از آنها مى ‏خوريد ﴾

( سوره نحل/5 )

﴿ وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُونَ (72) ﴾
﴿ و آنها را براى ايشان رام گردانيديم از برخي‏شان سوارى مى‏ گيرند و از بعضى مى ‏خورند﴾

( سوره يس /72)

بنابراین لازم است بیندیشیم و در این آیات هستی که در پیش روی ماست تدبر کنیم. گاو یکی از نشانه های دال بر عظمت خداوند بزرگ است.

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر