حالت سیاه
06-05-2024
Logo
عقیده‌ی اسلامی- نام‌های نیک خداوند – خلاصه‌ی نام‌ها – سخنرانی 06: صبور.
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

تجلی نام ( الصبور) خداوند در رمضان

این نام در قرآن کریم وارد نشده است اما در مفاهیم زیادی این نام آمده است. صبور کسی است که در مجازات از نافرمانان خود عجله نمی‌کند و مهلت می‌دهد و مهلت داده نمی‌شود. خداوند متعال می‌فرماید:

( وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُوا مَا تَرَكَ عَلَى ظَهْرِهَا مِنْ دَابَّةٍ وَلَكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِعِبَادِهِ بَصِيراً )
(و اگر خدا مردم را به [سزاى] آنچه انجام داده‏‌‌اند مؤاخذه می‌کرد هيچ جنبنده‏‌اى را بر پشت زمين باقى نمى‏‌گذاشت ولى تا مدتى معين مهلتشان مى‏‌دهد و چون اجلشان فرا رسد خدا به [كار] بندگانش بيناست.)

[ سوره فاطر : 45]

image

خداوند در برابر بندگانش صبر می‌کند و مجازاتشان را به تأخیر می‌اندازد. البته او مهلت می‌دهد ولی رها نمی‌کند

تاخیر در مجازات مصداق نام صبور است. گویی خداوند عزوجل فرصتی به مردم می‌دهد تا توبه کنند. به آنان فرصت بازگشت و توبه و استغفار می‌دهد.
چرا که هدف اصلاح و خوشبختی و رحمت او است اما اگر قصد اجرای قوانین باشد هیچ جنبنده‌ای در روی زمین باقی نمی‌ماند.
این آیه‌ی دیگری است که بر مصداق صبوری دلالت دارد:

( وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَمْلَيْتُ لِلَّذِينَ كَفَرُوا ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كَانَ عِقَابِ)
(و بى‏‌گمان فرستادگان پيش از تو [نيز] مسخره شدند پس به كسانى كه كافر شده بودند مهلت دادم آن‌گاه آنان را [به كيفر] گرفتم پس چگونه بود كيفر من)

[ سوره رعد : 32]

انسان گاهی با اختلال تعادل رو به رو می‌شود وقتی کافر قدرتمندی را می‌بینید که خودبرتر بین است و هر روز بر قدرت و تکبر و ثروت او افزوده می‌شود. گاهی انسان از خود می‌پرسد: خدا کجا است؟ خداوند به این پرسش پاسخ می‌دهد: اگر کافر را دیدی که هر روز قدرت و ثروتش افزوده می‌شود و برتری و جبروت و سیطره می‌یابد و همه چیز را به چالش و تسخیر و مسخرگی می‌کشاند فرعون را به یاد آورد. آیا فرعون نگفته است «من پروردگار برتر شما هستم». خداوند کجا است. خداوند متعال می‌فرماید:

( لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ ، مَتَاعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ )
(مبادا رفت و آمد [و جنب و جوش] كافران در شهرها تو را دستخوش فريب كند * [اين] كالاى ناچيز [و برخوردارى اندكى] است‏ سپس جايگاهشان دوزخ است و چه بد قرارگاهى است.)

[ سوره آل عمران : 196-197]

بنابراین خداوند صبور است و ما را به صبر امر نموده است:

(وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ )
(و براى پروردگارت شكيبايى كن.)

[ سوره مدثر : 7]

و گاهی صبر برای غیر خدا است. وقتی انسان ضعیف است و دشمنی شکنجه گر دارد و نمی‌تواند کاری انجام دهد و باید صبر کند نه به خاطر صبور بودنش بلکه به خاطر این‌که نمی‌تواند کاری انجام دهد. این صبری نیست که خداوند ما را به آن امر کرده است. بلکه صبر یعنی این‌که توانا باشید کاری انجام دهید اما ایمان شما، شما را وادار به صبر می‌کند.

( وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُ فِي ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ )
(و صبر كن و صبر تو جز به [توفيق] خدا نيست و بر آنان اندوه مخور و از آنچه نيرنگ مى‌كنند دل تنگ مدار.)

[ سوره نحل : 127]

شما تنها زمانی صبر می‌کنید که خداوند شما را توفیق به صبر دهد.
و در ماه مبارک رمضان انسان با اخلاق صبر متصف می‌شود زمانی که بر طاعت خداوند صبر می‌کند و از خوردن و آشامیدن و باطل کننده‌های روزه خودداری می‌کند و از نافرمانی کردن خداوند خودداری می‌کند زمانی که اعضایش به فرمانبری از خداوند روی می‌آورند تا این کار را در رمضان آغاز و در طول سال ادامه دهد.

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر