حالت سیاه
08-05-2024
Logo
شگفتی های رمضان 1440هـ - شگفتی های سلامت: 3- اتعجیل در افطار و تاخیر در سحری
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

توصیه‌های بهداشتی پیامبر درباره‌ی رمضان

1- سحری:

برخی از سفارشات بهداشتی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را برای روزه داران بیان می‌کنیم. ایشان صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

(( تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السَّحُورِ بَرَكَةً ))
((سحری کنید که در سحری برکت است.))

[ صحيح بخاري از أنس ]

علمای حدیث این برکت را دو معنا نموده‌اند، برکت در دنیا و برکت در آخرت. کسی که بر می‌خیزد تا سحری بخورد شاید نماز صبح را در مسجد بخواند.

شاید پس از نماز صبح آیه‌ای بشنود و تأثیر فراوانی در او برجای بگذارد. چه بسا فقط خدا را ذکر کند و اشک از چشمانش فرو ریزد، چه بسا قرآن بخواند و بهار دلش شود.

تمام این برکت‌ها از بیدار شدن وی برای خوردن سحری حاصل شده است پس این برکت آخرت است. اما برکت دنیا، اگر کسی که کارهای سختی دارد سحری بخورد؛ می‌تواند روزه را ادامه دهد.

حداقل دشواری این است. بدن به سوخت نیاز دارد و سوخت آن غذا است و خوردن غذای سحری سنت است و تأخیر در سحری نیز سنت است.

کسی که تا نیمه‌ی شب بیدار است و سحری را در ساعت دوازده می‌خورد و می‌خوابد، نماز صبح را از دست می‌دهد و سنت تأخیر در سحری را نیز از دست می‌دهد. پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می‌فرماید:

((لا تَزَالُ أُمَّتِي بِخَيْرٍ مَا أَخَّرُوا السَّحُورَ وَعَجَّلُوا الْفِطْرَ ))

((تا زمانی که امت من سحری را به تأخیر اندازند و در افطار تعجیل کنند، حالشان خوب است.))

[ مسند أحمد از أبي ذر ]

نکته‌ای که باید تاکید شود این است که انسان اگر سحری بخورد و بلافاصله بخوابد چه بسا هضم دشوار می‌شود و چه بسا دچار برخی بیماری‌ها شود.

بیماری‌های مربوط به غذای شخص. پس باید وقت کافی میان خوردن سحری و خواب وجود داشته باشد و این وقت باید با خواند قرآن، نماز و ذکر سپری شود.

((فمن صلى الفجر في جماعة ، ثم ذكر الله حتى تطلع الشمس ثم صلّى ركعتي الضحى كتبت له حجةٌ وعمرةٌ تامتين ((
((کسی که نماز صبح را با جملاعت بخواند سپس تا طلوع خورشید ذکر کند و دو رکعت چاشت بخواند ثواب یک حج و عمره‌ی کامل می‌برد.))

بنابراین پزشکان از خوابیدن پس از خوردن سحری منع کرده‌اند.

2- تعجیل در افطار:

پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم دستور داده تا در خوردن افطار عجله کنیم. به محض داخل شدن وقت مغرب روزه دار افطار می‌کند.
غذا خورده باشید یا نه، بنابراین پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم چند خرما می‌خورد یا هر نوع شربت شیرین موجود یا مقداری آب می‌نوشید سپس نماز مغرب را می‌خواند و پس از آن غذایش را می‌خورد. 

در این حالت گرسنگی‌اش فروکش کرده است و اندامش قدرت یافته‌اند و قند خرما به خونش رسیده و شدت گرسنگی را کم کرده و باعث شده به صورت متعادل غذا بخورد.

مانند اینکه افطار کرده باشد. این نیز سنت است. برای کسانی است که می‌توانند پیش از خوردن؛ نماز بخوانند. اما اگر مردم با این کار آشفته می‌شوند پس بهتر است ساده‌ترین راه را انتخاب و با همه مردم در وقت مناسب بخورید. اما اگر میسر شد سه خرما بخورید، نماز مغرب را بخوانید و پس از آن بخورید، این سنت است. 

3- قيلوله:

پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم سنت قیلوله را برای بازیابی نیروی تحرک؛ از خود برای ما برجای نهاده است.

با سحری به روزه گرفتن کمک می‌کنیم. پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می‌فرماید:

(( أقيلوا فإن الشياطين لا تقيل ))
((قیلوله کنید که شیطان قیلوله نمی‌کند.))

[ بزار از أنس]

اگر انسان در ماه رمضان بتواند حتی یک ساعت پیش از مغرب یا اندکی پس از عصر یا در وقت قیلوله دراز کشیده و استراحت کند؛ این قیلوله برای ادای بیست رکعت تراویح به وی کمک می‌کند. روزه همه‌اش به خاطر نماز است. به خاطر این که این نماز را با نشاط انجام دهید.

به خاطر این که نتیجه را در نماز بدست بیاورید و قرآن را بفهمید و دلتان از محبت خداوند مالامال شود؛ نماز این کار را می‌کند. وقتی با خستگی به نماز بایستید و خواب آلود باشید باید برای نشاط از قیلوله کمک بگیرید.
این‌ها بخش‌هایی از توصیه‌های بهداشتی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بود. 

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر