حالت سیاه
27-04-2024
Logo
شگفتی های رمضان 1440هـ - شگفتی های سلامت: 1- فوايد ي خرما
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

زایمان آسان و خرما:

ای برادران مؤمن،‌ يک آیه‌ی قرآنی در سوره‌ی مریم وجود دارد. هم چنين در داستان بانو مریم سه واژه وجود دارد که علم پزشکی معاصر کشف کرده كه اين سه واژه اساس زایمان آسان هستند. خداوند به حضرت مریم می‌فرماید:

﴿وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيّاً * فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْناً﴾
﴿و تنه‌ی درخت‏ خرما را به طرف خود [بگير و] بتكان بر تو خرماى تازه مى‌ريزد * و بخور و بنوش و ديده روشن دار...﴾

[سورة مريم: 25-26]

اما واژه‌ی «دیده روشن دار»، دانشمندان از این واژه برداشت کرده‌اند که حالت روانی زن پیش از زایمان ارتباط محکمی با آسانی زایمان دارد. اگر زن آرام و شادمان باشد و آسوده خاطر و در خانه مشکلی نباشد و شوهرش پیش از زایمان او را تکریم نماید این حالت روانی آرامش بخش و آرامش و شادمانی اش عامل اساسی در آسانی زایمان است
هر گونه استرس روحی و هر گونه بحران عاطفی و مشاجره میان زوجین در زمانی که زایمان نزدیک است باعث تعلیق زایمان می‌شود و چه بسا زن مجبور به یک زایمان سخت شود.
اما «بخور» و بنا به حکمتی والا خداوند می‌فرماید:

﴿وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً ﴾
﴿و تنهی درخت‏ خرما را به طرف خود [بگير و] بتكان بر تو خرماى تازه مى ‏ريزد.﴾

[مريم: 25]

از عجیب‌ترین کشفیات علمی این است که در رطب ماده‌ای است که به انقباض رحم کمک می‌کند. رحم همان طور که می‌دانید پیش از بارداری دو و نیم سانتیمتر مربع است و در اوج بارداری به هفتصد و پنجاه سانتیمتر مربع می‌رسد.

دارای شکمی است که بیشتر از هفتصد سانتیمتر است

در زیر جنین جفت وجود دارد. جفت به رگ‌های مادر متصل است. وقتی جنین از رحم مادر پایین می‌آید و پس از او نیز جفت پایین می‌آید این رگ‌ها پاره می‌شود. این رگ‌ها باز است و اگر باز بماند مادر خونریزی می‌کند.

و می‌میرد. از خونریزی می‌میرد. بنابراین خداوند متعال بنا به حکمتی والا کاری می‌کند که رحم بسیار منقبض می‌شود تا حدی که اندازه‌ی ‌یک سنگ سفت می‌شود.

اگر ماما دست خود را بر روی رحم بگذارد و آن را سفت ببیند مطمئن می‌شود که زایمان درست انجام شده است. رحم با جمع شىن شدید باعث بسته شدن رگ‌های باز می‌شود و خونریزی قطع می‌شود. در خرما و رطب ماده‌ای وجود دارد که باعث سفتی رحم می‌شود. بنابراین این کلمه در هنگام درد زایمان در قرآن وارد شده است:

﴿وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً ﴾
﴿و تنه‌ي درخت‏ خرما را به طرف خود [بگير و] بتكان بر تو خرماى تازه مى‌ريزد.﴾

[مريم: 25]

در رطب ماده‌ای است که باعث دفع میکروب‌های روده‌ی بزرگ می‌شود.‌یک ماده‌ی ضدعفونی کننده و ملین است.

هر زنی که در آستانه‌ی زایمان باشد پزشك یا ماما تاکید دارد که حتما معده‌اش خالی باشد تا پر بودن معده و روده‌ها باعث دشوار کردن کار خروج جنین از رحم نشود. بنابراین در خرما ماده‌ی ملین و ضدعفونی کننده برای روده‌ها بخصوص روده‌ي بزرگ وجود دارد. نکته‌ای دیگر: انقباض رحم کار بسیار سختی است.‌ یعنی گاهی تپش قلب از هشتاد دفعه در دقیقه به صد و هشتاد بار در دقیقه می‌رسد تا این شدت را تحمل کند. بنابراین قلب نیاز به غذا دارد
حرکت‌های ماهیچه‌ای نیاز به غذا دارند. بنابراین خرما کمتر از بیست دقیقه مستقیم از دهان به خون می‌رسد‌. یعنی ساده‌ترین هضم و تبدیل از غذا به انرژی را خرما دارد.

نکته‌ی پایاني: در خرما ماده‌ای ضد خونریزی وجود دارد که به انقباضات رحم کمک می‌کند و روده‌ها را ضد عفونی و پاک می‌کند و ملین است و زن را در هنگام زایمان به بالاترین حد ممکن و به ساده ترین و کوتاه‌ترین راه با مواد قندی تغذیه می‌کند. بنابراین در کتاب خداوند آمده است:

﴿وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً ﴾
﴿و تنه‌ي درخت‏ خرما را به طرف خود [بگير و] بتكان بر تو خرماى تازه مى‏ريزد.﴾

[مريم: 25]

شیرینی خرما و ارتباط آن با زایمان:

این خرما غلیظ است و این غلظت شدید نیاز به یک مایع دارد تا در آن حل شود و به راحتی جذب شود.

﴿ فَكُلِي وَاشْرَبِي ﴾
(پس بخور و بنوش)

[مريم: 26]

چرا انسان پس از خوردن شیرینی به آب نیاز دارد؟ سرشت او چنین است؟ زیرا شیرینی نیاز به باز شدن دارد. تا در ‌یک مایع حل شود و به آسانی هضم گردد. بنابراین نوشیدن آب برای زن در آستانه‌ی زایمان بسیار ضروری است.

وضع روانی آرامش بخش زن یک عنصر مهم در زایمان است. در غذایش باید چهار چیز وجود داشته باشد: موادی که به انقباض رحم کمک کنند و موادی که جلوی خونریزی را بگیرند و موادی که روده‌ها را ضد عفونی کنند و ملین آن باشند و موادی دیگر که در کوتاه ترین وقت و ساده ترین راهلإ غذایش را فراهم کنند. این در قرآن کریم آمده است و این سخن خداوند جهانیان است. چند واژه در‌ یک داستان که اگر در آن تامل شود شگفتی‌های آن آشکار خواهد شد.

﴿وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيّاً * فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْناً﴾
﴿و تنه‌ي درخت‏ خرما را به طرف خود [بگير و] بتكان بر تو خرماى تازه مى‌ريزد * و بخور و بنوش و ديده روشن دارز﴾

[مريم: 25-26]

ناگزیر باید یک غذا باشد و‌ یک آشامیدنی غلیظ و یک آرامش درونی نیز وجود داشته باشد. این برخی از آیات قرآن کریم است. چگونه است که علم هر چه پیشرفت می‌کند کشف می‌کند که این سخنان خداوند جهانیان و هستی‌ها است و سخن انسان نیست. 

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر