حالت سیاه
03-05-2024
Logo
شگفتی های رمضان 1440هـ - شگفتی های سلامت: 4- فوائد روزه
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

فوائد روزه:

روزه فوائدی برای سلامتی دارد و یک دوره‌ی پیشگیری سالیانه جهت سلامت جسمی و یک دوره‌ی درمان برای برخی از بیماری‌ها محسوب می‌شود. یک دوره سی روزه‌ی پیشگیری از بیماری‌های پیری،

یک دوره‌ی پیشگیری از برخی بیماری‌ها است. برادرانم، بیماری‌های پیری با افزایش سن پیدا می‌شوند اما دلایل آن از مرحله‌ی جوانی سرچشمه می‌گیرند. به هر دلیل محور این بیماری‌ها پیرامون افراط در خسته کردند اندام با خوردن و نوشیدن در طول زندگی می‌باشد،

و با سایر لذت ها، کار، خستگی و با تلاش فراوان خستگی‌ها انباشته می‌شوند... سپس روزه می‌آید و اعضا را آرام می‌کند و تمام اشتباهات سال را جبران می‌کند.
یعنی در یک ماه چربی خون به کمتر از حد معیار می‌رسد و اسید اوریک در خون به پایین ترین حد می‌رسد

و هر چیزی که در اطراف روده است زدوده می‌شود. گرسنگی آن را می‌زداید. بنابراین فرایندی برای پاکسازی دستگاه گوارش است

فرایند آرامش دادن به قلب، گردش خون، کاهش چربی خون، کاهش اسید اوریک است. یک دوره‌ی سالیانه است،

در حقیقت روزه از طب درمانی بیشتر به طب پیشگیرانه نزدیک است. به همین مناسبت از پزشکی پرسیدم اگر شخصی به تومور دچار شود یا به سکته‌ی مغزی یا گرفتگی عروق قلب یا نارسائی کلیه یا سیروز کبدی دچار شود، چگونه می‌میرد؟ بیماری‌های مزمنی وجود دارد که باعث مرگ می‌شوند اما اگر از این بیماری‌ها نجات یابد چه بیماری او را می‌کشد؟ به من گفت: آترواسکلروزیس (گرفتگی رگ‌ها)،

عمر انسان به عمر رگ‌هایش بستگی دارد. روزه یک دوره‌ی پیشگیرانه است که گرفتگی رگ‌ها را به تاخیر می‌اندازد زیرا یک ماه استراحت به آن می‌دهد.

اما به شرط این‌که چنان که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرموده است روزه بگیرید. اما روزه‌ی مردم امروز سه وعده بسیار چرب صبح و ظهر و شب جای خود را به شب داده است و افطار بسیار چرب است و یک وعده ساعت دوازده شب و سحری بسیار چرب و در حقیقت سه وعده تغییر وقت داده است که اصلا هدف این نیست.

روزه درمان برخی از بیماری ها و یک دوره پیشگیری کامل است:

روزه بار سنگین سیستم گردش خون را کم می‌کند و رگ‌ها و قلب را با کاهش سطح چربی خون و کاهش سطح اسید اوریک در خون استراحت می‌دهد . روزه کلیه‌ها را با کاهش اضافه‌های متابولیسم استراحت می‌دهد. متابولیسم فرایند بسیار پیچیده ای است.

غذا تبدیل به بافت یا انرژی می‌شود. اکنون در ماه رمضان متابولیسم به کمترین حد ممکن کاهش می‌یابد. اکنون روزه قند کبد را تحریک می‌کند. کبد انبار قند است.

در هنگام افطار یک استکان چای، قهوه یا آب میوه، قند را همیشه ایجاد می‌کند. انبار قند در کبد ثابت است و با روزه انبار قند تحریک می‌شود و با تحریک آن کبد فعالیت می‌گردد و انسان بدون کبد سه ساعت بیشتر زنده نیست. با یک قلب بیمار بیست سال زندگی می‌کند اما بدون کبد فقط سه ساعت می‌تواند زنده بماند.

تحریک قند در کبد، آن را به فعالیت وا می‌دارد. اکنون که قند کبد را به فعالیت واداشته است چربی زیر پوست نیز با آن تحریک می‌شود.. ابتدا قند و سپس چربی زیر پوست و به همراه آن پروتئین‌ها و سلول‌های کبد تحریک می‌شوند. روزه چنان که برخی از دانشمندان می‌گویند بافت‌ها را تجدید و ضد عفونی می‌کند و گویی یک نگهداری سالیانه از سیستم‌های بدن است.
اکنون روزه راه درمان برخی از بیماری‌ها است. درمان التهاب شدید معده و استفراغ‌های پیاپی دوره‌ی بارداری

افزایش فشار شریانی، بیماری قندی،

نارسائی مزمن کلیه و برخی بیماری‌های پوستی
بنابراین روزه یک دوره پیشگیرانه‌ی کامل است که چربی را کاهش می‌دهد، قند را تحریک می‌کند، رگ ها را استراحت می‌دهد و سیستم گردش خون را نیز استراحت می‌دهد... بنابراین این‌ها گوشه‌هایی از فوائد روزه هستند.

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر