حالت سیاه
03-05-2024
Logo
شگفتی های رمضان 1440هـ - شگفتی های سلامت: 8- مسواک
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

مسواک:

به موضوع علمی می پردازیم:

(( السِّوَاكُ مَطْهَرَةٌ لِلْفَمِ مَرْضَاةٌ لِلرَّبِّ ))
((مسواک پاک کننده ی دهان است و پسندیده ی پروردگار))

[ بخاري از عائشة رضي الله عنها ]

مجله ی مشهوری وجود دارد که در برخی کشورهای عربی همسایه منتشر می شود و در آن مقاله ای از یک متخصص در علم میکروب شناسی و بیماری های واگیر در آلمان منتشر شده بود که می گفت: درباره ی مسواکی که عرب ها به عنوان مسواک استفاده می کنند مطالعه کردم،

دانشمند آلمانی متخصص بیماری های واگیردار و میکروب شناسی در یک مجله ی عربی مقاله ای درباره ی مسواکی که عرب ها استفاده می کنند و با چوبی از جنس برخی گیاهان دندانشان را تمیز می کنند، خوانده است.
این دانشمند آلمانی می گوید: «مجله ی الرحاله مسلمانان را به دلیل کاربرد چوب مسواک برای تمیز کردن دندانهایشان مسخره کرده است اما من از دیدی دیگر به مساله نگاه کردم و فکر کردم که این چوب چه دارد و آن را چوب مسواک عرب ها نامیدم چراکه در پشت این چوب یک حقیقت علمی نهفته است و دوست داشتم آن را آزمایش کنم».
می گوید: سپس همکارم به سودان سفر کرد و با تعدادی از آن برگشت و زود شروع به آزمایش آن کرد. آن را کوبیدم و خیس کردم و پودر خیسانده را روی کشت میکروب ها گذاشتم.

من چنان غافلگیر شدم که انتظار نداشتم. بر روی کشت میکروب ها همان نتایجی یافت شد که پنیسیلین ایجاد می کند. یعنی یک ماده ی فعال برای کشتن میکروب ها است. این را دانشمند آلمانی متخصص علم میکروب شناسی و بیماری های واگیردار گفته است. این ما را به باور ثابت در این باره می رساند که سفارشات بهداشتی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از دانش و تجربه و تلاش و داده های عصر خودش نیست بلکه تمام این سفارشات در حقیقت وحی هایی است که به او شده است.

فواید چوب مسواک:

امام ابن قیم-رحمه الله-از دانشمندان بزرگ می گوید: «چوب مسواک چندین فایده دارد. لثه را محکم می کند. بلغم را رفع می کند،

چشم را روشنایی می بخشد، معده را تمیز و صدا را صاف می کند و به گوارش کمک می کند و مجاری گفتار را باز می کند و خواندن را فعال می کند،

و ذکر و نماز، و خواب را می زداید و پروردگار را خرسند می کند و فرشتگان را خوش می آید و نیکی ها را می افزاید».
یعنی استفاده از مسواک عبادت است. زیرا پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم آن را استفاده می نمود اما باری در یک کشور اسلامی بودم و نماز جمعه را می خواندم. شخصی جلوی من نشسته بود. به خدا از زمانی که نشسته بود و پیش از آنکه خطیب بر منبر رود و تا پایان خطبه از دندان هایش چیزی بیرون می آمد که تحمل نمی کردیم. غیر قابل تحمل بود. برخی از جوش ها از پوست بیرون می زند و وی آن را روی زمین می انداخت و پس از آنکه آن را می انداخت آن را به دندان می گرفت. این هدف نیست. بلکه باید در جایی دیگر این کار را کرد.

برادران، شما وقتی باور دارید دو وحی یعنی وحی تلاوت شده و وحی تلاوت نشده وجود دارد. قرآن وحی تلاوت شده است که با حرف وحرکت تلاوت شده است و سنت وحی تلاوت نشده است یه این معنا که خداوند عزوجل وقتی می فرماید:

﴿ وَمَا يَنْطِقُ عَنْ الْهَوَى(3)إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى(4) ﴾
(و از سر هوس سخن نمى‏ گويد * اين سخن بجز وحيى كه وحى مى ‏شود نيست)

(نجم )

پس تمام توصیه های ایشان از وحی الهی است اما تلاوت نشده است،

یعنی ساختار از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم و مفهوم از الله متعال است. 

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر