حالت سیاه
30-04-2024
Logo
شگفتی های رمضان 1440هـ - شگفتی های سلامت: 9- جا به جایی در خواب
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

خواب یکی از نشانه های خدا

دکتر راتب :
به نام خداوند بخشنده ی مهربان و درود و سلام بر محمد راستین وعده ی امانت دار.
باری برادری بزرگوار در دفترم در دمشق نزدم آمد و شکایتی بی سابقه به من نمود. به من گفت: من نمی خوابم. به خداوند قسم می خورم هر شب یک میلیون لیره می پردازد که بخوابد،

بیماری بسیار نادری وجود دارد. از او پرسیدم. نمی خوابید. یک میلیون لیره می پرداخت تا فقط بخوابد. نعمت های بوده و فراموش شده است. این دعای پیامبر می آید: «خدایا نعمت هایت را با دوام آن به ما نشان بده نه به زوال آن». این که سر بر بالشت بگذارید و بخوابید نعمت بزرگی است. خواب یک فرایند بسیار پیچیده است. اعصاب در هنگام خواب از هم دور می شوند. جریان عصبی قطع می شود.

مانند یک نهر بسیار عریض که شخصی نمی تواند از آن بپرد. جریان نمی ایستد چون مسافت زیاد است. در بیداری این اعصاب نزدیک می شوند. سلول های عصبی ماده و مرتبط اند. دومی هم چنین است اما مرتبط نیست. خواب این سلول ها را از هم دور می کند و صداها قطع می شود اما اگر انسان صدای توپ بفهمد می پرد.

اگر دشمن کسی را تعقیب کند و فاصله زیاد باشد می پرد. ترس او را می پراند. صداهای بلندی وجود دارد که انسان با شنیدن آن می پرد و بیدار می شود. از این شگفت تر شنوایی صداها را انتخاب می کند. دستگاه ضبطی را لب پنجره بگذارند. دو مرد یک ساعت صحبت کنند. یکی بپرسد در راه در این ساعت چه شنیدید؟ هیچ چیزی به یاد نمی آورند. وقتی فایل ضبط شده را گوش دهند صداهایی دیگر هم وجود دارد.

تصادف یک خودرو، صوت پلیس، غیر منطقی است. از آفرینش والای خداوند در انسان این است که وقتی وی به چیزی گوش می دهد تمام موارد بی ارتباط به این چیز از او دور می شود. اکنون چیزی که بر آن تمرکز دارد به تمام جزئیاتش حتی خاطراتش، خیالش، اطلاعات گذشته اش می رسد. حالتی به نام تمرکز وجود دارد. حالتی به نام عادت نیز هست. کارهای هوشمندانه ای وجود دارد که تبدیل به عادت می شود.

مانند اینکه خانه تان را می شناسید و خودروتان را می رانید و به حالت خود توجهی نمی کنید. از خیابانی به خیابانی و از پیچی به راست و چپ یا خودرو را به حرکت می آورید. تمام این ها عادت است. اگر کارها را با فکر انجام می دادیم زندگی مان سیاه می شد. اما کارهای بسیار پیچیده تبدیل به عادت می شود. این نعمت های الهی است. انسان وقتی با شناخت خداوند بزرگ آرام می گیرد ژرفنای امور را بسیار عالی درک می کند.
دکتر بلال:
استاد عزیز خداوند فرموده است:

﴿ وَمِنْ آيَاتِهِ مَنَامُكُمْ بِاللَّيْلِ ﴾
(و از نشانه‏ هاى [حكمت] او خواب شما در شب)

[روم:23]

مکانیزم خواب را بیان کردید. گاهی شخصی به شما می گوید: خواب عمیقی دارم. و کسی دیگر می گوید: خواب سبکی دارم.

حکمت خداوند در خواب سبک و سنگین :

دکتر راتب :
گفتند: انسان دو یا سه ساعت خواب عمیق دارد. خواب سبک کسی که اگر خواب باشد و نزد او بروند، بیدار شود. کسی سخن بگوید سخنان را بشنود. کودکی گریه کند صدایش را می شنود. این خواب سبک است.

در خواب عمیق به هیچ وجه چیزی را احساس نمی کنید. حکمت خداوند بسیار والا و بزرگ است. وقتی مادر می خوابد تنها صدای کودکش را می شنود. اگر در اتاقی دیگر گریه کند صدایش را می شنود. این ويژگی خاص زن است. طوری برنامه ریزی شده که نخستین صدایی که بیدارش کند صدای کودک شیرخوارش باشد.

ده برابر صدای کودکش او را بیدار نمی کند . بنابراین انسان طراحی شگفت انگیزی شده است.

جا به جایی انسان در خواب از نشانه های بزرگ وجود خداوند است :

دكتر بلال:
انسان در خواب جا به جا می شود و خداوند می فرماید:

﴿ وَنُقَلِّبُهُمْ ﴾
(آنان را جا به جا می کنیم)

[كهف: 18 ]

دكتر راتب :
باور کردنی نیست. انسان زمانی که می خواب اسکلت وی وزن دارد. اسکلت گوشت و عضله دارد.
اسکلت و عضلات روی اسکلت بر زیر جسم فشار می آورد. اگر این فشار انجام شود رگ های خونی تنگ می شوند.

اگر جریان خون در رگ ها کاهش یابد انسان احساس گیجی می کند. خداوند متعال می فرماید:

﴿ وَنُقَلِّبُهُمْ ﴾
(آنان را جا به جا می کنیم)

[كهف: 18 ]

مکانیزم شگفت انگیزی است . خداوند تعداد زیادی از مراکز فشار را در انسان ایجاد کرده است. انسان وقتی مثلا بر روی پشت می خوابد اسکلت و عضلات سلولی زیر اسکلت مرکزهای فشاری دارد که پیامی به مغز می فرستد. به ما فشار می آید. پیامی از مغز می رسد و انسان جا به جا می شود.

در حالی که در خواب عمیق است. اما انسانی خوابیده را تصور کنید که از 40 تا 50 سالگی خوابیده است در شب جا به جا می شود. خداوند می فرماید:

﴿ وَنُقَلِّبُهُمْ ﴾
(آنان را جا به جا می کنیم)

[كهف: 18 ]

اما بزرگی خداوند:

﴿ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ ﴾
(آنان را به راست و چپ جا به جا می کنیم)

[كهف: 18 ]

اگر به راست و راست می بود روی زمین بود. خواب انسان یکی از نشانه های عظمت خداوند است.

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر