حالت سیاه
07-05-2024
Logo
شگفتی های رمضان 1440هـ - شگفتی های سلامت: 6- خوابیدن بر پهلوی راست
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

خواب درست :

برادران مؤمن، انسان وقتی به بستر می رود باید دقت کند چطور می‌خوابد؟
1- برخی از مردم به شکم می خوابند.
2-برخی بر پشت می خوابند.
3-برخی بر پهلوی راست می خوابند.
4-برخی بر پهلوی چپ می خوابند.

خواب به شکم زیان بار است:

کسانی که دمر می خوابند احساس تنگی نفس می کنند زیرا فشار کمر و ستون فقرات بر روی ریه‌ها است و علاوه بر آن،

این خواب، خواب شیطان است .

زیان‌های خواب بر پشت:

برخی از مردم بر پشت می‌خوابند و چنین دراز می‌کشند... اگر چنین باشد شاید تنفس از دهان انجام شود.

اما طبیعی نیست، چرا؟ زیرا وقتی از دهانتان نفس می کشید یکی از ظریف ترین سیستم‌ها را از کار می‌اندازید. دستگاه گرمادهی و تصفیه‌ی بینی در لایه‌های تو در توی آن که دارای رگ‌های ماهیچه‌ای می‌باشد و اگر این ماهیچه‌ها گشاد شود مقدار بسیاری از خون می‌آید و اگر هوا در این لایه‌های تو در تو وارد شود.

و با تأثیر ماهیچه‌های رگ، خون‌ با مقدار فراوان فوران کرده و به بینی برخورد می‌کند؛ در این هنگام هوا گرم می شود و با 38 درجه به ابتدای نايژه می رسد.

شاید هوا صفر درجه باشد، وقتی وارد ریه می‌شود با تأثیر بینی؛ به سیستم گرمایشی سطح بالا 38 درجه تبدیل می‌شود. علاوه بر این که این لایه‌های فراوان تو در تو است و باید هوا بدین شکل از آن بگذرد یعنی حلزونی تا این که گرم شود. این لایه‌ها دارای ماده‌ی چسبنده‌ای است که هر گونه گرد و غبار و هر جسمی به آن می چسبد.

اگر تصور کنیم چیزی بتواند از این لایه‌ها بدون برخورد به آن عبور کند در این هنگام موهایی که خداوند در بینی خلق کرده برای صید مواد بیگانه و این اشیای معلق دست به کار می شوند،

یعنی پیشرفته‌ترین سیستم گرمایشی و تصفیه کننده می‌باشد. هوا پاک و گرم و پاکیزه و تصفیه شده به نای می‌رسد و اگر انسان بر پشت بخوابد و از دهان نفس بکشد این دستگاه بسیار پیچیده از کار می افتد.
در رگ‌های انسان؛ رگ‌های عضلانی به جز در بینی وجود ندارد.

اگر سرما شدید باشد به بینی خود بنگرید خواهید دید رنگ سرخ تیره دارد.
اگر انسان از دهان نفس بکشد چه می‌شود؟
این‌ها از دیگران بیشتر در معرض سرماخوردگی هستند و لثه‌هایشان خشک می شود.

اگر لثه‌ها خشک شود به عقب باز می گردد. عقب نشینی لثه‌ها بیماری معاصر است و علاوه بر آن خرناس غیرقابل تحمل نیز به دلیل تنفس از دهان رخ می‌دهد.

بنابراین: خواب بر پشت درست نیست.

زیان‌های خوابیدن بر پهلوی چپ:

خواب بر سمت چپ، غذا در حالت عادی دو تا چهار ساعت در معده می‌ماند و اگر خوابیده بر پهلوی چپ باشد؛ هضم غذا از 5 تا 8 ساعت طول می‌کشد.

زیرا ریه‌ی راست که بزرگتر است بر قلب و کبد فشار می‌آورد و بزرگترین عضو آویزان است. خوابیدن بر پهلوی راست زیانی ندارد.

اگر انسان بر پهلوی راست بخوابد ریه ی چپ که کوچکتر و سبکتر است و کبد که بزرگترین اندام جسم است، به سمت زمین قرار می گیرد و هضم به سرعت انجام می شود.

حدیث شریفی که حقیقت خواب درست را بیان می کند :

بنابراین بدانید ای برادران مؤمن که پیامبر اکرم چه فرمود، ایشان صلی الله علیه وآله وسلم به صحابی جلیل القدر براء بن عازب فرمود:

(( إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَّأْ وُضُوءَكَ لِلصَّلاةِ , ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّكَ الأَيْمَنِ , ثُمَّ قُلِ : اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ , وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ ))
((هر وقت به بستر رفتی مانند نماز وضو بگیر سپس بر پهلوی راست بخواب و سپس بگو: پروردگارا، خود را تسلیم تو نموده و امورم را به تو می‌سپارم.))

برخی گفته‌اند: خواب بر پشت، خواب امیران است.
خواب به شکم، خواب شیاطین است.
خواب بر پهلوی چپ خواب ثروتمندان است به خاطر پرخوری‌شان، آنان بر روی پهلوی چپ می خوابند تا آرام شوند.
خواب بر روی پهلوی راست خواب علماء است. 

پیامبر علیه الصلاة واسلام در حدیث شریفی که روایت شده از ایشان فرمودند :

(( إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَّأْ وُضُوءَكَ لِلصَّلاةِ , ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّكَ الأَيْمَنِ , ثُمَّ قُلِ : اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ , وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ ))
((هر وقت به بستر رفتی مانند نماز وضو بگیر سپس بر پهلوی راست بخواب و سپس بگو: پروردگارا، خود را تسلیم تو نموده و امورم را به تو می‌سپارم.))

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر