حالت سیاه
29-04-2024
Logo
رمضان 1442 - احاديث رمضاني : 11 - غذا دادن
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

غذا دادن

"‏يا أيها الناس أفشوا السلام، وأطعموا الطعام، وصلوا الأرحام وصلوا والناس نيام، تدخلوا الجنة بسلام‏"‏
«‏ای مردم! سلام را اشاعه دهيد، به ديگران غذا بدهید و در حالي که مردم در خوابند، (شب‌ها) نماز بخوانيد، آنگاه به سلامت و به دون حساب و عقاب داخل بهشت می‌شويد.»‏

(ترمذی)

‏ 45 دقيقه مانده به اذان صبح آيا روكش را از روی خودت بر می‌داری و می‌گويی: برخيز و نماز شب بخوان. برخيز و در اين شب با خدايت راز و نياز كن؟

﴿أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُوداً * وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَاماً مَحْمُوداً ﴾
(از هنگام زوال خورشيد تا آن گاه كه تاريكی شب فرا می‌رسد نماز را برپای دا، و نيز نماز صبحگاه را بر پای دار و نماز صبحگاه را همگان حاضر شوند. در پاسی از شب از خواب برخيز و در آن نماز تهجّد بخوان، اين يک فريضه‌ی اضافی برای تو است. باشد كه خداوند تو را به مقام ستوده‌ای برساند.)

( سوره‌ی اسراء آیه‌ی: 78-79)

پس مقام ستوده شده بر اثر نماز شب می‌آید و مقام ستوده شده بر اثر نام نیکو می‌آید. دو چیز تو را نزد خداوند متعال بالا می‌برند: کار نیکو و نماز شب.

"عَنْ أَبِي سَعِيدٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ قَالا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ يُمْهِلُ حَتَّى إِذَا ذَهَبَ ثُلُثُ اللَّيْلِ الْأَوَّلُ نَزَلَ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا فَيَقُولُ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ هَلْ مِنْ تَائِبٍ هَلْ مِنْ سَائِلٍ هَلْ مِنْ دَاعٍ حَتَّى يَنْفَجِرَ الْفَجْرُ"
"از ابو سعید و ابو هریره روایت شده که گفته‌اند: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند مهلت می‌دهد تا این که یک سوم اول شب برود آن‌گاه به آسمان دنیا فرود می‌آید و می‌گوید: آیا استغفار گوینده‌ای هست؟ آیا توبه کننده‌ای هست؟ آیا سؤال کننده و دعا کننده‌ای هست؟ تا این که فجر طلوع می‌کند."

(به روایت مسلم از ابو سعيد و ابو هريره در کتاب صحيح‌اش)

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر