حالت سیاه
26-04-2024
Logo
موضوعات متنوع ـ مقالاتی برای جوانان ـ مقاله 08 ـ ضررهای دخانیات
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

در یک دهه‌ی گذشته در شام عضو بنیانگذار انجمن مبارزه با مواد مخدر سوریه بودم که ریاست آن بر عهده‌ی وزیر بهداشت آن زمان بود و به مناسبت افتتاح این انجمن مراسم بزرگی در یک مرکز فرهنگی برگزار گردید که بزرگان کشور در آن حضور داشتند و من در این مراسم افتتاحیه سخنرانی کردم. عنوان سخنرانی من این بود

مصرف دخانیات و زیان آن

سازمان بهداشت جهانی «که یک سازمانی علمی است و نوشته‌ها و آمارهایش مورد اعتماد و بسیار دقیق است» اعلام کرده است:

حقایق هولناک مصرف دخانیات

image

1- شرکت‌های دخانیات روزانه دو نخ سیگار برای هر نفر در جهان تولید می‌کنند و تعداد ساکنان زمین در آن زمان شش میلیارد نفر بود. طبق آخرین آمار جمعیت زمین 7 میلیارد و 200 میلیون نفر بوده است و این یعنی حدود پانزده میلیارد نخ سیگار در روز تولید می‌شود و حقیقت تلخ این که تعداد معتادان در خاورمیانه در حال افزایش و تعداد معتادان غرب در حال کاهش است با علم به این که فقط تولیدات حاصل از زباله‌های مواد اولیه‌ی ساخت سیگار به خاورمیانه ارسال می‌شود.
٢- میزان بالای مواد سمی تولید شده توسط شرکت‌های دخانیات اگر یک باره به خون وارد شود می‌تواند تمام انسان‌ها را یک باره نابود کند.
٣- تعداد کسانی که در اثر مصرف دخانیات می‌میرند و یا زندگی سختی دارند بیشتر از تعداد کسانی است که بر اثر طاعون، وبا، آبله، سل، جذام، تیفوئید و سایر بیماری‌ها می‌میرند.
٤- مجموع درآمد حاصل از مالیات‌های هنگفت تولید دخانیات و فروش آن برای دولت‌های بزرگ بسیار کمتر از سرمایه‌هایی است که این دولت‌ها برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات می‌پردازند.
٥- از هر سه معتاد به دخانیات یکی به علت مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.

٦- آثار کشنده‌ی مصرف دخانیات پنهان است و پس از مدتی طولانی خود را نشان می‌دهد.

image

تأثیرات مضر دخانیات

٧- سیگار چهار هزار ماده‌ی شیمیایی گازی دارد که بخش اعظم آن سمی و به زیان سلامتی است.
٨- روزانه هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات در جهان می‌میرند. این تعداد چهار برابر بیشتر از تعداد افرادی است که در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند با علم به این که بیشترین درصد مرگو میر از آن سوانح رانندگی است، بنابراین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: مصرف دخانیات یک دلیل قطعی برای بیماری‌های کشنده به شمار می‌رود.

تاثیر دخانیات بر جسم انسان

١- ضعف خون رسانی به اعصاب و ضعف حافظه. میان هوش و خون رسانی به اعصاب ارتباط وجود دارد حال چگونه میان هوش و سموم ارتباطی نباشد؟
٢- التهاب بینی و مری و حنجره و نایژه‌های ریه
image

٣- گرفتگی دائم رگ‌ها که گاهی به انسداد آن می‌انجامد و نتیجه‌ی آن بيمارى و ناراحتى قلبى و تنگى نفس یا سکته است که هر دو کشنده می‌باشد.

image

دخانیات باعث گرفتگی رگ‌ها و منجر به آنژین صدری می‌شود

٤- سرطان سینه برای زنان معتاد به دخانیات.
image

٥- مصرف دخانیات توسط زن باردار باعث تهوع مستمر و تشنج و نیز افزایش تپش قلب نوزاد می‌گردد.

مصرف ناخودآگاه دخانیات یا مصرف غیر ارادی

image کسانی که روزانه در معرض گازها و مواد آزاد شده از مصرف سیگار همکاران خود در محل کار یا فرزندانی که در معرض سیگار پدرشان یا همسر در کنار شوهر و یا فرزندان در کنار مادر در معرض آن قرار می‌گیرند همگی به طور مستقیم سیگار نمی‌کشند اما همه زیر عنوانی به نام (مصرف ناخودآگاه) قرار می‌گیرند و کسی که مصرف ندارد و نمی‌خواهد مصرف کند پیامدهای باورنکردنی بر او گذاشته می‌شود از جمله:
١- تنگی نفس و به ويژه تنگی نفس کودکان که یکی از دلایل آن مصرف دخانیات توسط پدر و مادر است.
٢- تنگی نفس شبانه و تنگی نفس مستمر یعنی سستی عضلانی.
٣- احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی دو برابر احتمال ابتلای کسانی است که در معرض مصرف ناخودآگاه هستند.
٤- ضعف بارداری زنانی که در معرض مصرف ناخودآگاه قرار می‌گیرند.
٥- ضعف هوشی کودکان

برادران بزرگوار، این پیامدهای مصرف دخانیات بر کسانی است که دخانیات مصرف نمی‌کنند چه رسد به کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند؟!
انسان زمانی که سیگار می‌کشد و اراده‌اش سست می‌شود و نمی‌تواند آن را ترک کند آیا نباید به همسرش رحم کند؟ نباید به فرزندانش رحم کند؟ نباید به کسانی که تحت سرپرستی او هستند رحم نماید؟
درصد معتادان در کشورهای توسعه یافته شصت درصد کمتر از کشورهای دیگر است. یعنی چهل درصد مصرف دخانیات را رها کرده‌اند. در حالی که درصد مصرف کنندگان دخانیات در کشورهای توسعه نیافته سی وهشت درصد افزایش یافته است.
آنان مصرف دخانیات را برای حفظ جان خود ترک کرده‌اند و پیامدهای آن را بر اطرافیان خود می‌دانند اما در جهان عقب مانده درصد مصرف دخانیات نسبت به گذشته تقریبا 40% افزایش یافته است.

توصیه‌هایی برای ترک مصرف دخانیات

١- اراده‌ی قوی داشته باشد.

٢- تصمیم قطعی بدون بازگشت بگیرد.

٣- آگاهی بهداشتی خود را نسبت به ابعاد پیامدها و خطرات ناشی از تأثیرات مصرف دخانیات بیشتار کند. image
٤- اگر مصرف کننده دخانیات مؤمن ومسلمان باشد باید آگاهی خود را از حکم مصرف دخانیات در اسلام افزایش دهد که آیه‌ی زیر بیان کرده است:

( يحل لهم الطيبات ويحرم عليهم الخبائث )
(پاکیزه‌ها را برای آنان حلال و پلیدی‌ها را برایشان حرام می‌کند.)

٥- باید هر چه زودتر و پیش از آن که دیر شود، دخانیات را کنار بگذارد.
٦- نباید به تدریج آن را ترک کند بلکه باید یکباره آن را رها کند.
٧- اگر بارها تلاش کرد و ناکام ماند نباید امیدش را از دست دهد (داستان ازهری و مورچه را به یاد آورد)
٨- باید از تجربه‌ی کسانی که ترک نموده‌اند استفاده کند.
٩- اعتیاد به دخانیات و اعتیاد به شراب... دخانیات 85% و شراب 15% (توضیح)
١٠- حکم شرعی با دلیل کلی و نه خاص
خداوند می‌فرماید :

﴿ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴾
(همانان كه از اين فرستاده پيامبر درس نخوانده كه [نام] او را نزد خود در تورات و انجيل نوشته مى‏‌يابند پيروى مى‌كنند [همان پيامبرى كه] آنان را به كار پسنديده فرمان مى‏‌دهد و از كار ناپسند باز مى‌دارد و براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مى‏‌گرداند و از [دوش] آنان قيد و بندهايى را كه بر ايشان بوده است برمى‌دارد پس كسانى كه به او ايمان آوردند و بزرگش داشتند و ياريش كردند و نورى را كه با او نازل شده است پيروى كردند آنان همان رستگارانند)

پایان

و در پایان، یکی از علما می‌گوید :
من هرگز معتاد عاقلی ندیده‌ام

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر

   

موضوعات مربوط به