حالت سیاه
19-04-2024
Logo
شگفتی های علمی : شگفتی 008 - تار عنکبوت از فولاد مقاوم تر است ولی چرا خانه ی خودش سست است؟
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

حقیقت هایی درباره ی تار عنکبوت:

بخشی از دانشنامه ی علمی درباره ی عنکبوت را خواهیم دید. حقیقت هایی باورنکردنی درباره ی عنکبوت وجود دارد. تار عنکبوت یکی از طراحی های خارق العاده است.

هر خانه یا مکانی دارای عنکبوت است. در گوشه های خانه وجود دارد. این عنکبوت توری دارد که یکی از طراحی های خارق العاده به شمار می رود. و برنامه ریزی معماری منحصر به فردی دارد. خداوند می فرماید:

﴿ وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِلْمُوقِنِينَ ﴾
﴿ و روى زمين براى اهل يقين نشانه‏ هايى [متقاعدكننده] است ﴾

(ذاريات )

تمام هستی سخن از یگانگی خداوند و وجود و کمال او دارد. حتی هستی سراسر نمود نام های نیک و صفات برتر خداوند است.

حقیقت این است که تور عنکبوت یکی از شگفتی ها است. اگر عنکبوت را به اندازه ی یک انسان بزرگ کنیم تور عنکبوت به اندازه ی یک آسمان خراش پنجاه طبقه ای با ارتفاع 150 متر خواهد بود.

اگر عنکبوت بتواند توری 50 متری بسازد این تور می تواند یک هواپیمای جت را متوقف کند.
پس از اندکی بیان خواهم کرد که تار عنکبوت پنج برابر فولاد مقاومت دارد. قوی ترین عنصر روی زمین فولاد فشرده است که آسانسورهای برقی و تله کابین از آن ساخته می شود.

عنکبوت با برنامه ریزی طراحی می کند و در پی مکانی برای نصب این خانه است سپس تاری را رسم می کند و این تار لعاب او است. همین تاری که پنج برابر مقاومت فولاد است. این آبی است که از دهانش بیرون می رود و در هوا منجمد می شود. عنکبوت تاری را در هوا رها می کند و این این تار را به مکانی محکم وصل می نماید.

سپس خانه را طراحی می کند. تارهایی را از مرکز به بیرون رها می سازد. پس از آن مرزهای دور این تور را رسم می کند. اکنون این تصویر شصت مرتبه سریع شده است. و یک ساعت در ساخت لانه کار می کند. او شصت بار سریع تر است. پس از ترسیم مرزهای بیرون اکنون از بیرون به سمت داخل به ترسیم تارهای داخلی می پردازد.

در حقیقت تور عنکبوت از نظر ساخت و مقاومت از شگفتی هاست، خداوند می فرماید:

﴿ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ ﴾
﴿ سست‏ ترين خانه ‏ها همان خانه عنكبوت است ﴾

(عنكبوت: 41 )

دانشمندان گفته اند: سستی اجتماعی است. ارتباط میان عنکبوت و همسرش بسیار بد است. میان عنکبوت و فرزندانش بسیار بد است. پس سستی خانواده ناشی از یک ضعف اجتماعی است.

اکون اگر ساخت این تار و ساخت این تور را مشاهده نماییم خواهیم دید که مبتنی بر مهندسی است و گویا طراحی شده است.
اکنون به تار عنکبوت رسیدیم. یک کابل فولادی آورید و یک تار عنکبوت آوردیم. قدرت مقاومت تار عنکبوت پنج برابر سیم فولاد است.

اگر یک تار عنکوت به قطر سی میلیمتر بیاوریم می تواند 150 خودرو را حمل کند.

نخ های صنعتی تقلیدی از تار عنکبوت:

انسان از تار عنکبوت تقلید کرده و نخی به نام کفلر ساخته است. سپرهای فولادی را از آن می سازند. روشن است که یک شلیک کلت گلوله را به سرعت 150 متر در ثانیه رها می کند. از همه چیز می گذرد به جز این بافت که تقلیدی از بافت تار عنکبوت است.

تار عنکبوت پنج برابر از آن مقاوم تر است. تار عنکبوت پنج برابر سیم فولاد مقاومت دارد. از نخی که انسان با تقلید از تار عنکبوت ساخته نیز مقاوم تر است. کفلر ده برابر قوی تر است. این نخ لباس های ضد گلوله را می سازد.
حقیقت این است که تار عنکبوت از تار مو هم نازکتر و از پنبه سبک تر است و از فولاد مقاوم تر است.

 ﴿ هَذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ ﴾
﴿ اين خلق خداست [اينك] به من نشان دهيد كسانى كه غير از اويند چه آفريده‏ اند﴾

(لقمان : 11 )

ما در زندگی صنعتی قدرت و مقاومت داریم. الماس سفت ترین عنصر برای تحمل فشار است

. الماس از همه بیشتر تحمل دارد. عنصری هم برای تحمل کشش داریم. پل ها از فولاد ساخته می شود. این از نشانه های بزرگی خداوند است. تفکر در آسمان ها و زمین کوتاه ترین راه رسیدن به خداوند و بزرگترین دروازه ی ورود به پیشگاه خداوند است.
و سپاس خداوند جهانیان را

منبع

برنامه های تلویزیونی/کانال ماهواره ای سوریا-ایمان اخلاق است-قسمت:14-ارکان تکلیف: عقل-متعلقات عقل. تار عنکبوت از فولاد قوی تر است

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر