حالت سیاه
18-04-2024
Logo
شگفتی‌های علمی : شگفتی 005 – کمبود فشار و اکسیژن در ارتفاعات
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

مرگ، فشار جوی:

به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان

انسان نیاز مبرم به اکسیژن و فشار هوای مشخصی دارد، هفتاد و شش سانتی متر مکعب جیوه بر سطح دریا.

دانشمندان گفته‌اند: تا ده هزار پا از سطح دریا نیاز انسان به اکسیژن تأمین و فشار هوا مناسب است اما از ده هزار تا شانزده هزار پا خداوند در انسان سیستم‌هایی آفریده است که کمبود اکسيژن و کم فشاری هوا را جبران می‌کند. انسان با مکانیزم‌های بسیار پیچیده آن را جبران می‌کند. اما از شانزده هزار

تا بیست و پنج هزار پا سیستم‌های فیزیولوژيکی به درستی کار نمی‌کند بنابراین تراکم اکسیژن برای بافت‌ها کافی نیست. چه اتفاقی روی می‌دهد؟ تپش قلب بالا می‌رود. انسان در سینه‌اش احساس درد می‌کند. این درد افزایش پیدا می‌کند و پس از بیست و پنج هزار پا فشار بسیار افت پیدا می‌کند و اگر

انسان اکسيژن را به شکل کامل تنفس کند گازها در جسم وارد می‌شود تا این که انسان در روده‌ها و راست روده و معده و ریه‌هایش دچار دردهای شدید غیرقابل تحمل می‌شود. دردهای ناشی از افت فشار غیر قابل تحمل است.

بنابراین در هواپیماها اگر سیستم فشار از کار بیفتد باید فرود اضطراری انجام شود حتی اگر در بیابان یا روی دریا باشد در غیر این صورت مسافران می‌میرند.

اکنون به این آیه‌ی مبارک دقت کنید که خداوند می‌فرماید:

﴿ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ﴾
﴿ و هر كه را بخواهد گمراه كند دلش را سخت تنگ مى‏ گرداند چنانكه گويى به زحمت در آسمان بالا مى‌رود.﴾

[انعام: 125]

آیا این آیه از دلایل اعجاز قرآن نیست ؟

اعجاز قرآنی دلیل بزرگی آفریدگار:

آیا در زمان پیامبر هواپیما وجود داشته است؟ آیا مردم در زمان پیامبر به آسمان رفته بودند؟ این آیه هنوز تفسیر نشده بود. اکنون تفسیر شد. یعنی هواپیماهای امروزی اکنون هوایشان را هشت برابر پمپ می‌کنند تا هوای آن با هوای زمین یکی باشد. اگر سیستم کنترل فشار از کار بیفتد باید فرود اضطراری

انجام شود. آیه بسیار ظریف است. ابتدا فشار در سینه احساس می‌شود. بعد از بیست و پنج هزار پا دردهای غیر قابل تحمل احساس می‌شود و خلقش را تنگ می‌کند گویی به سختی به آسمان بالا می‌رود.

این خدا؟! آیا باید از او روی برگرداند؟! آیا باید از وعده و وعیدش روی گردان بود؟! آیا نباید به رحمتش امید داشت؟ آیا نباید از عذابش ترسید؟! فرمانروایی تمام چیزها به دست او است و او خودش این قرآن را نازل کرده است.
آیات هستی در قرآن کریم بیش از هزار وسیصد آیه است که یک سوم قرآن می‌باشد برای این که خداوند را از این طریق بشناسیم. اما بنا به حکمت والایی پیامبر آن را تفسیر نفرموده و برای این دوران گذاشته که هر چه علم بیشتر پیشرفت می‌کند گوشه‌ای از اعجاز علمی قرآن را کشف می‌کند. 

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر