حالت سیاه
01-05-2024
Logo
تربیت اسلامی – تربیت فرزندان در اسلام 2008 - درس (28-36): تربیت جنسی -9- آداب اجازه گرفتن در هنگام ورود برای فرزندان
   
 
 
به نام خداوند بخشنده ی مهربان  
 

خداوند جهانیان را سپاس می‌گوییم و بر سیدنا محمد راستین وعده‌ی امانت دار درود می‌فرستیم. بار خداوندا ما را از تاریکی‌های جهل و گمان به سوی نور شناخت و دانش و از لجنزارهای شهوت‌ها به سوی باغ‌های بهشت تقرب بیرون ببر.

تربیت جنسی:

برادران گرامی، با درس بیست و هشتم از درس‌های تربیت فرزندان در اسلام و با موضوع جدیدی با عنوان تربیت جنسی در خدمت شما هستیم.

نیازهای سه گانه‌ای که خداوند در انسان نهاده است:

image
حقیقت این است که خداوند متعال در انسان سه نیاز را به ودیعه نهاده است. نیاز به غذا و نوشیدنی برای بقای فرد، نیاز جنسی برای بقای نسل و نیاز به اثبات خود جهت حفظ نام.
نیاز جنسی نیازی ضروری است ولی حکمت خداوند بر این بوده است که انسان مکلف و مختار باشد. بنا به همین تکلیف و اختیار نیازهایی که خداوند در او نهاده بی‌طرفانه است. این نیازها می‌توانند نردبانی برای ترقی به والاترین جایگاه باشند و یا این‌که پرتگاهی برای سقوط به پایین‌ترین هلاکت‌گاه گردند.
انسان با زنی نیک کردار ازدواج می‌کند. صاحب فرزندانی می‌شود که خانه را لبریز از شادمانی می‌کنند. فرزندان بزرگ می‌شوند. پسران نیک کردار را به عقد زنان نیک کردار در می‌آوریم. آنان دخترانی نیک کردار دارند و آنان را به عقد شوهرانی نیک در می‌آورند. خانواده‌ای را می‌بینید که دختران و پسران جوانی دارد. عروس‌ها و دامادهایی دارد. نوه‌هایی در آن است. یک جمع یکپارچه، محبت، همیاری، همدلی. این ازدواج مبارک بر پایه‌ی یک رابطه‌ی جنسی بوده است. در خانه‌های روسپی‌ها نیز رابطه‌ی جنسی است. یک شهوت آنان را به قعر قهقرا سقوط می‌دهد و یک شهوت نیز گروهی را به بالاترین مقام می‌رساند. هر شهوتی که خداوند در انسان نهاده برای دفع آن کانالی پاکیزه ایجاد نموده است. در اسلام محرومیت وجود ندارد. خطاب من به جوانان است. در اسلام هیچ محرومیتی وجود ندارد.
بار دوم و سوم: هر شهوتی که خداوند در انسان نهاده است برای دفع آن کانالی پاکیزه ایجاد نموده است.

آغاز اوّلین تربیت جنسی با:

1 ـ ادب اجازه گرفتن:

امروز سخن از تربیت جنسی است. این موضوع کمتر بیان می‌شود. زیرا سئوالاتی ناهنجار از سوی کودکان مطرح می‌شود که پدران فقط در پاسخ فرزندشان را کتک می‌زنند. این عیب است. اما راه حل مشکل چیست؟ یک پرسش بزرگ از او می‌پرسد که من از کجا آمده‌ام؟ مشکل را حل نکرد. به نظر شما چگونه فرزندانمان را تربیت جنسی نماییم؟ موضوع به چندین جلسه نیاز دارد.
اما این جلسه‌ی ما با تربیت جنسی فرزندان و ادب اجازه گرفتن آغاز می‌شود. اطلاعات من دقیق و ثابت است که جوانان گاهی خدای نکرده منحرف می‌شوند و دچار انحرافات جنسی می‌گردند. پژوهش‌های دقیق و بسیاری تأکید می‌کند که کودکان به اتاق خواب پدر ومادر خود می‌روند و ناگهان آنان را به حالتی می‌بینند که برایشان شناخته شده نیست.
بنابراین در قرآن کریم این آیه آمده است تا بر ادب اجازه گرفتن تاکید کند. من درباره‌ی انحرافات خطرناک جوانان مطالعات فراوانی دارم. از جایی شروع می‌شود که در سن پایین به اتاق خواب پدر و مادر خود می‌روند و ناگهان آنان را به حالتی می‌بینند که برایشان شناخته شده نیست. شروع به فکر کردن در این موضوع می‌کند و این امر باعث انحراف او می‌شود. انحراف بر اساس چارچوب فطری که خدا ما را بر اساس آن آفریده است یعنی زنا. یا انحراف جنسی لواط. نقطه‌ی آغاز آن دیدن پدر و مادر در آن وضعیتی بوده که در ابتدا دیده است.

هر چه پوشش در خانه بیشتر باشد حفاظت و دوری از انحراف بیشتر است:

فرض بر این است که فرزندان در خانه چگونه حرکت کنند. آیه‌ای وجود دارد که این حرکت و آزادی را کنترل می‌کند. می‌فرماید:

﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ﴾
(اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد قطعا بايد غلام و كنيزهاى شما و كسانى از شما كه به [سن] بلوغ نرسيده‏‌اند از شما كسب اجازه كنند)

کودکان.

﴿ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَمِنْ بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ * وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴾
(سه بار در شبانه روز پيش از نماز بامداد و نيمروز كه جامه ‌هاى خود را بيرون مى‌‏آوريد و پس از نماز شامگاهان [اين] سه هنگام برهنگى شماست نه بر شما و نه بر آنان گناهى نيست كه غير از اين [سه هنگام] گرد يكديگر بچرخيد [و با هم معاشرت نماييد] خداوند آيات [خود] را اين گونه براى شما بيان مى ‌كند و خدا داناى سنجيده‏ كار است)

( سوره نور )

من می‌گویم: بهتر است اتاق خواب همیشه قفل باشد. در این اوقات سه گانه اگر کودک اشتباهی نیز وارد شود درب قفل است و برایش عادی می‌شود که این درب همیشه قفل است. در وقت‌هایی معین قفل است. این ادب قرآنی است. هر جوانی که ازدواج می‌کند و صاحب نوزادی می‌شود، پس از آن که به توانایی راه رفتن در خانه می‌رسد باید آن چیزی را نبیند که پس از بیست سال آن‌ها را می‌فهمد. حکمت‌های والایی از جانب خداوند عزوجل وجود دارد که وقتی کودک می‌خواهد این مسائل را بیاموزد ابتدا با اندام‌های خود آشنا می‌شود. این اندام‌ها پیامدهای بسیار خطرناکی دارد. قرآن کتاب خداوند را تصور کنید که آیه‌ای برای اجازه گرفتن دارد.
من می‌دانم که بسیاری از مردم یقین دارند که نمی‌توانند لباس‌های خود را در مقابل فرزندانشان بیرون آورند. هر چه پوشش در خانه بیشتر باشد حفاظت و دوری از انحراف بیشتر است.

اجازه گرفتن برای ورود نزد پدر و مادر از آداب اسلامی بدیهی در خانه است:

imageموضوع دقیق است و به جزئیات آن خواهیم پرداخت. اما این آیه اصل تربیت جنسی است. آداب اجازه گرفتن پیش از نماز صبح و وقتی در خواب نیمروزی لباس را بیرون می‌کنند و پس از نماز عشاء. اتاق خواب‌ها باید قفل باشند. اگر قفل ندارد باید فرزند تربیت درستی شود مبنی بر این‌که نمی‌تواند بدون اجازه بر پدر و مادرش وارد شود.
حتی بهتر است برای ورود نزد دختران خود نیز اجازه بگیرید، عجیب است! دختری جوان دارید. اگر وارد اتاق خواب او شوید و خواب باشد و خودش را درست نپوشیده باشد در هنگام خواب عریان می‌شود. آیا با این که پدر او هستید می‌توانید در حالتی ناپسند او را ببینید؟ محال است!
پس اجازه گرفتن برای ورود نزد مادر و دختران در خانه از آداب بدیهی اسلام است. پوشیدن لباس‌های زیرین توسط جوان در مقابل خواهران جوانش حرام است. پوشیدن لباس‌های نازک توسط دختران جوان در مقابل برادرانش حرام است. اگر می‌خواهید این خانه در امان بماند باید ابزارهایی داشته باشید. ابزار حفاظت از خانه نمایان نشدن عورت‌ها است. ما بحث طولانی درباره‌ی عورت‌ها داریم. اما این سخنان یک موضوع شرعی متفق علیه است.
کودک یک صفحه‌ی سفید، بی گناه و پاک است. اما وقتی حالتی نامناسب می‌بیند به زودی به دانستن آن خواهد پرداخت و از دوستان خود خواهد پرسید. شاید یکی از دوستانش منحرف باشد و اطلاعات اشتباه به او بدهد و شاید به سمت کاری برود که هرگز نباید انجام دهد.
این اولین ادب است. ادب اجازه گرفتن برای ورود نزد پدر و مادر در سه وقت. بهتر است اجازه گرفتن را به طور متمرکز بیاموزد و اولی‌تر از آن این‌که این درب قفل داشته باشد که اگر کودک ناگاه و به اشتباه نزد پدر و مادرش وارد شود و راهنمایی‌های آنان را فراموش کرده باشد ببیند درب قفل است. این‌ها از مسائل بدیهی تربیت جنسی است. این که پسر چیزی که نباید ببیند، نبیند تا زمان ازدواج در سی سالگی بفهمد. در این صورت همه چیز بسیار طبیعی خواهد بود.

2 ـ ادب نگاه کردن:

ادب دوم تربیت جنسی: ادب نگاه است. ما محارمی داریم. محارم سه دسته‌اند. یکی از آنان همسر می‌باشد. هیچ قید و بندی در نگاه به همسر نیست و هیچ حرامی در روابط جنسی با او وجود ندارد به جز این‌که در ایام حیض و از پشت به او نزدیک نشود. به جز این دو مورد بقیه‌ی موارد حلال است. این دسته‌ی اول.
دسته‌ی دوم محارم نسبی‌اند. یعنی دختر، خواهر، مادر، عمه، خاله، نوه‌ی پسری و دختری، این‌ها محارم نسبی‌اند. بهتر است محارم نسبی در خانه با لباس خدمت نمایان شوند. لباس خدمت چیست؟ یعنی پیراهن بلند نیم آستین که تا زیر زانوان برسد. دقیقاً این لباس، لباس خدمت است. لباسی که نازک نباشد. تنگ نباشد. یقه‌اش بلند باشد. قسمت سینه پوشانده شود و نیم آستین و تا زیر زانو برسد. این لباس خدمت نام دارد. مادر، خواهر، دختر، عمه و خاله، دختر برادر، دختر خواهر و نوه‌هایتان را در این لباس ببینید. این دسته‌ی دوم.
دسته‌ی سوم: محارم سببی، یعنی همسر پدر، پدری که همسرش فوت شده و زن دیگری گرفته است، همسر پدر از محارم جوان است. همسر پسر، شما پدر هستید و پسرتان همسری دارد. در کتاب‌های فقهی حالت‌های بسیاری وجود دارد (در کتاب ابن عابدین فقه حنفی) خلوت با عروس جوان درست نیست، جوانی که پدرش همسر جوانی دارد و پدرش کهنسال است. یا عمویی که همسر پسرش جوان است. در کتاب‌های فقهی خلوت با عروس جایز نیست. طبیعتاً لباس‌ها همان لباس‌های خدمت معمولی است اما خلوت با آنان اشکال دارد.

انواع محارم سه گانه:

1 ـ همسر:

ما سه نوع محارم داریم. همسر که هیچ قید و شرطی وجود ندارد اما شوهر باید از ارتباط با او در مکانی که برای زاد و ولد نیست و زمان حیض بپرهیزد.

﴿ وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ ﴾
(از تو درباره‌ی عادت ماهانه‌ی [زنان] مى‌پرسند بگو آن رنجى است پس هنگام عادت ماهانه از [آميزش با] زنان كناره گيرى كنيد و به آنان نزديك نشويد تا پاك شوند، پس چون پاك شدند از همان جا كه خدا به شما فرمان داده است با آنان آمیزش کنید)

( سوره بقره آيه: 22 )

در دین حیا وجود ندارد،

﴿ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ ﴾
(از همان جا كه خدا به شما فرمان داده است با آنان آمیزش کنید)

این ادب نگاه است.

2 ـ محارم نسبی:

طبیعتا:

﴿ حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ ﴾
([نكاح اينان] بر شما حرام شده است مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و عمه ‏هايتان و خاله هايتان و دختران برادر و دختران خواهر)

( سوره نساء آيه: 23 )

این‌ها محارم نسبی است.

3 ـ محارم سببی:

﴿ وَلَا تَنْكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُمْ مِنَ النِّسَاءِ ﴾
(و با زنانى كه پدرانتان به ازدواج خود درآورده‏‌اند نكاح مكنيد)

( سوره نساء آيه: 22 )

همسر پدر.

﴿ قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتاً وَسَاءَ سَبِيلاً ﴾
(پيشتر رخ داده است چرا كه آن زشتكارى و [مايه‌ی] دشمنى و بد راهى بوده است)

( سوره النساء )

﴿ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ ﴾
(زنان پسرانتان)

( سوره نساء آيه: 23 )

عروس، همسر پسر.

﴿ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُوراً رَحِيماً ﴾
(كه از پشت‏ خودتان هستند و جمع دو خواهر با همديگر مگر آنچه كه در گذشته رخ داده باشد كه خداوند آمرزنده مهربان است)

( سوره نساء )

﴿ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ ﴾
(مادران زنانتان)

( سوره نساء آيه: 32 )

مادر همسر و دختر همسر از محارم شوهر است.

﴿ وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسَائِكُمُ ﴾
(دختران همسرانتان كه [آن‌ها دختران] در دامان شما پرورش يافته‏‌اند)

( سوره نساء آيه: 23 )

با زنی ازدواج کرده که دختری دارد. این دختر دست پرورده‌ی او است. این دسته‌ی سوم محارم‌اند که سببی می‌باشند. اول همسر، دوم محارم نسبی و سوم محارم سببی.

پاکدامنی جوانان و پوشیدن زیبایی‌ها‌ی فریبنده عبادت و از ایمان است:

imageبرادران، بار دیگر، یکی از بزرگ‌ترین مأموریت‌های شیطان بیرون آوردن لباس است. برهنگی از ويژگی‌های نافرمایان است. پوشیدگی از صفات مؤمنان است. این سخن دقیق را به شما می‌گویم: مردان در میدان نبرد جهاد می‌کنند و این عبادت مخصوص مردان است. شاید یکی بپرسد آیا زنان هم عبادتی خاص دارند؟
اگر درست باشد من آن را عبادت پاکدامنی جوانان می‌نامم. وقتی دختر جوان زیبایی‌های خود را از نامحرم بپوشاند عبادتی به نام پاکدامنی جوانان را ادا کرده است. فقط خدا می‌داند که دختران جوانی که لباس گشاد، بزرگ و ضخیمی که بدن را نشان ندهد، می‌پوشند، چه پاداش بزرگی دارند.
ما حجاب داریم. از ويژگی‌های حجاب لباس گشاد است که اندام را نمایان نکند. وضعیتی که امروزه شاهد آن هستیم. لباس ضخیمی که رنگ پوست را نمایان نکند. پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم زنان را در ایام فساد و تباهی این گونه توصیف می‌فرماید:

(( كاسيات عاريات ))
((پوشیدگان برهنه))

[مسلم ومالک از ابوهريره ]

لباس می‌پوشد اما این لباس یا رنگ پوست او را نمایان می‌کند و یا اندام او را مشخص می‌کند. این لباس حرام است. لباسی که اندازه‌ی اندام زن را نمایان کند یا لباسی که رنگ پوست او را بنمایاند این لباس در اسلام حرام است.

﴿ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا ﴾
(و لباسشان را از ايشان بركند)

( سوره اعراف آيه: 27 )

ایمان اقتضا می‌کند این زیبایی‌های فریبنده پوشیده باشد.
برادران، باور کنید مبالغه نمی‌کنم که هر انحرافی در داخل خانه به دلیل رعایت نکردن این احکام است. حقیقت تلخ هزار بار بهتر از خیال آسایش بخش است. در خانه انحراف خطراناکی وجود دارد که دلیل آن عدم رعایت این احکام شرعی است که از بطن تربیت جنسی فرزندان ناشی می‌شود.

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ: این آیه مفاهیم بسیاری دارد از جمله:

1 ـ چشم پوشی انسان از زنان بیگانه‌ی نامحرم:

بنابراین اولین ادب تربیت جنسی تربیت اجازه گرفتن و ادب دوم ادب چشم پوشی است. این ادب جزئیاتی دارد. خداوند متعال می‌فرماید:

﴿ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ﴾
(به مردان با ايمان بگو فرو هشته دارند بخشی از ديده‌های خود را)

( سوره نور آيه: 30 )

این مِن یعنی چه؟ این مِن بعضيه است:

﴿ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ﴾
(فرو هشته دارند بخشی از ديده‌های خود را)

یعنی بخشی از نگاه‌های خود را فرو نهند. یعنی مؤمن چشم خود را از دیدن هر زن بیگانه‌ی نامحرمی فرو هشته می‌دارد و چشم خود را از محارم خویش فروهشته می‌دارد یعنی به جزئیات دقت نمی‌کند. گاهی شخصی در خانه‌ی خواهر خود است و می‌تواند وقتی بر می‌خیزد، می‌نشیند، از پله بالا می‌رود و یا روی تخت دراز می‌کشد به اندام‌های او نگاه کند. می‌تواند دقیق به جزئیات بدن او نگاه کند. این نیز حرام است.

﴿ يَغُضُّوا ﴾
(فرو هشته دارند)

نسبت به محارم خود،

﴿ مِنْ أَبْصَارِهِمْ ﴾
(بخشی از ديده‌هایشان را)

یک نگاه کلی، من فکر می‌کنم این چیز خیلی واضح باشد، نگاه می‌تواند عمومی باشد و می‌تواند دقیق و به جزئیات باشد. در اندام‌ها هنگام برخاستن و نشستن و بالا رفتن از پله‌ها که ممکن است بخشی از بدن او دیده شود. بهتر است نگاه نشود. او بی‌خبر چنین می‌کند. او عمدی این کار را انجام نمی‌دهد. اما شما به عنوان برادر هستید و چشم پوشی در این‌جا یعنی نگاه نکردن به جزئیات و اندام‌ها.

﴿ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ﴾
(به مردان با ايمان بگو فرو هشته دارند بخشی از ديده‌های خود را)

اولین چشم پوشی یعنی چشم پوشیدن از زنان بیگانه‌ی نامحرم. این مفهوم اول. می‌توانید به همسرتان بنگرید و به محارم نسبی و سببی بنگرید ولی بهتر است از غیر این‌ها چشم پوشی کنید. این معنای نخست.

2 ـ نگاه به محارم نسبی یا سببی نگاهی کلی و بدون جزئی نگری است:

مفهوم دوم: اگر به محارم نسبی یا سببی خود نگاه کردید باید این نگاه کلی باشد و دقیق نباشد و به جزئیات نگریسته نشود. یعنی در حین یک حرکت معین نباید به جزئیات آن حرکت دقت کنید شاید بخشی از بدن او دیده شود. این ادب مؤمن است.
پیش‌تر بیان نمودم که در اسلام عقاید، عبادات، معاملات و آداب وجود دارد. موضوع این دروس در گستره‌ی آداب قرار می‌گیرد.

3 ـ چشم پوشی به این دلیل که نگاه اول اشکالی ندارد و نگاه دوم مؤاخذه دارد:

برادران، مفهوم سوم این است: در راه می‌روید سر پیچ که می‌رسید زنی همان طور که خداوند او را آفریده در مقابل شما نمایان می‌شود. بی‌حجاب است. شکی نیست که این نگاه اول که در ذهن شما نقش می‌بندد اشکالی ندارد اما نباید یک ربع نگاه کردن را نگاه ناگهانی و یک باره دانست. شاید زنی بی‌حجاب و با لباسی نامناسب در مقابل شما نمایان شود. نگاه اول اشکالی ندارد اما نگاه دوم به زیان شما است. چند مفهوم شد؟ سه مفهوم. به محارم نسبی و سببی نگاه کنید و از سایر زنان بیگانه‌ی نامحرم چشم بپوشید. مفهوم اول.
مفهوم دوم: اگر به محارم نگاه کردید باید نگاه کلی و بدون دقت و نگاه به جزئیات باشد. برخی از حرکت‌ها را باید چشم پوشی کنید.
مفهوم سوم: شاید در سر پیچ به زنی برخورد کنید و نگاهتان به ظاهر او بیفتد. نگاه اول اشکال ندارد اما نگاه دوم به زیان شما است. تمام این مفاهیم در همین سخن خداوند نهفته است که می‌فرماید:

﴿ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ﴾
(به مردان با ايمان بگو فرو هشته دارند بخشی از ديده‌های خود را)

چشم پوشی از طریق حفظ شرمگاه:

فرمود:

﴿ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ﴾
(عورت خویش را حفظ کنند)

( سوره نور آيه: 30 )

اگر می‌گفت من فروجهم چه می‌گفتید؟ اگر آیه این طور بود چه می‌شد؟ مانند برخی نگاه‌ها که حلال است بخشی از زنا نیز حلال می‌شد. این محال است.

﴿ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ﴾
(عورت خویش را حفظ کنند)

مِن در این‌جا نیامده است.
نکته‌ی سومی در این آیه است. راه حفظ عورت چشم پوشی است. زیرا آیه‌ی حفظ عورت پس از چشم پوشی آمده است.

﴿ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ﴾
﴿ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ ﴾

(به مردان با ايمان بگو فرو هشته دارند بخشی از ديده‌های خود را و شرمگاه‌های خود را حفظ کنند)
( كه اين براى آنان پاكيزه‏ تر است)

( سوره نور آيه: 30 )

چشم پوشی در قرآن آمده است. صفحات قرآن محدود است. اگر آیه‌ای در قرآن آمده است یعنی بسیار مهم بوده است. برای تقریب به ذهن:
در پمپ بنزین مکانی برای تبلیغات است. می‌توانید در آگهی بنویسید: بالاترین دانایی ترس از خداوند است. می‌توانید بنویسید: حسود نیاسود. اما در این پمپ بنزین مهمترین آگهی با عنوان سیگار کشیدن ممنوع می‌باشد و گرنه تمام پمپ بنزین آتش می‌گیرد. اگر تنها یک مکان برای تبلیغات در پمپ بنزین وجود داشت بهترین آگهی، آگهی سیگار کشیدن ممنوع، می‌باشد. گاهی بخار بنزین ممکن است آتش بگیرد.
برای تقریب به ذهن: کتاب آسمانی ششصد صفحه دارد و آیه‌ی چشم پوشی مکانی در این کتاب به خود اختصاص داده و این یعنی موضوع بسیار مهمی است. موضوع درجه‌ی دوم نیست. موضوعی نیست که بتوان در یک گفت‌وگوی عادی جای داد، خیر، در یک آیه‌ی قرآنی آمده است.

عاقل کسی است که از انگیزه‌های گناه دوری کند:

imageبنابراین خداوند حفظ عورت را در گرو چشم پوشی قرار داده است. سبحان الله در موضوع شهوت جنسی یک حقیقت دقیق وجود دارد: چیزی مانند یک صخره در نوک قله است. اگر بخواهید به سمت دره رها کنید و دوست داشته باشید در دو متری بایستد فقط در تهِ دره خواهد ایستاد. این خصوصیت شهوت است.
بنابراین آیه تنها در تحریم زنا نیامده است بلکه در نهی از نزدیک شدن به زنا نیز آمده است. زنا مقدماتی دارد. خلوت یک مقدمه‌ی زنا است.

(( ما خلا رجل بامرأة إلا دخل الشيطان بينهما ))
((هیچ مردی با زنی خلوت نمی‌کند مگر شیطان به میان آن دو وارد می‌شود))

[طبرانی از ابوامامه باهلی]

چشم چرانی. وارد یک منطقه‌ی ممنوعه می‌شوید. من این را به یک رودخانه‌ی بسیار عمیق با یک ساحل لغزنده و شیب دار و یک ساحل خشک هموار تشبیه می‌کنم. این منطقه خطرناک است. اگر در این منطقه‌ی خطرناک شیب دار بایستد به احتمال زیاد در رودخانه سقوط خواهد کرد.
بنابراین شریف کسی است که از انگیزه‌های گناه بپرهیزد. بنابراین دستور به چشم پوشی داده شده است و در نهی از زنا می‌فرماید:

﴿ وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ﴾
(به زنا نزدیک نشوید)

( سوره اسراء آيه: 32 )

نزدیک نشوید، از انگیزه‌هایش دور شوید، از انگیزه‌های آن: همنشینی با اوباش، گفت‌وگو درباره‌ی زنان، چشم چرانی، پرسه زدن در خیابان‌ها، طبیعتاً در خیابان‌ها زنان نیمه عریانی وجود دارند، نشستن در قهوه‌خانه‌های سر پیاده روها، برخی از قهوه‌خانه‌ها در پیاده روها بساط می‌کنند، می‌نشینند تا زنانی که می‌آیند و می‌روند را تماشا کنند. تمام این‌ها از انگیزه‌های افتادن در دام گناه کبیره است. خداوند می‌فرماید:

﴿ وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ﴾
(به زنا نزدیک نشوید)

دقیقاً شبیه یک جریان برق فشار قوی است. خطرناک است. وزیر نیرو تابلویی وضع کرده است: به جریان برق نزدیک نشوید. یک فاصله‌ی ایمنی قرار داده‌اند. اگر وارد آن شوید برق شما را می‌کشد و کسی که نزدیک شود تبدیل به یک تکه زغال سیاه می‌شود.

انسان باید میان خود و گناه حدفاصل ایمنی را قرار دهد:

بنابراین باید میان خود و آن گناه یک حدفاصل ایمن قرار دهید. این حد ایمنی با چشم پوشی آغاز می‌شود. پس از آن خلوت نکردن و همنشینی نکردن با اوباش و نخواندن مطالب شهوت انگیز و پیگیری نکردن فیلم‌های شهوت انگیز، نرفتن به سایت‌های مبتذل، تمام این‌ها از عوامل دوری از این گناه کبیره است. اما کسی که وارد این منطقه‌ی ممنوعه می‌شود. این منطقه‌ی نزدیک احتمال افتادن در فحشا را برای او ایجاد می‌کند و این مفهوم سخن الله تعالی است که:

﴿ وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلاً ﴾
(و به زنا نزديك مشويد چرا كه آن همواره زشت و بد راهى است)

( سوره‌ی اسراء )

برادران، آداب تربیت جنسی فرزندان با آموزش متمرکز بر ادب اجازه گرفتن، بیان متمرکز، ادب متمرکز آغاز می‌شود. در بیان متمرکز انگیزه‌های این گناه کبیره بیان می‌شود. تمام این‌ها از ابزارهای تربیت جنسی فرزندان است.

پایبندی دقیق در جامعه‌ی اسلامی انسان را از انحراف جنسی دور می‌کند:

حقیقت یک مثال ساده است. باید در جایی دیگر گفته شود اما پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می‌فرماید:

(( إِذا خَطَبَ إِليكم من تَرضَون دينه وخُلُقَه فزوجّوه ))
((اگر کسی به خواستگاری آمد که دین و اخلاق او را پسندیدید دختران را به عقد او در آورید))

[ترمذی از ابوهريره ]

واضح است، اما نکته‌ی مهمی وجود دارد:

﴿ إِلَّا تَفْعَلُوهُ ﴾
(اگر اين [دستور] را به كار نبنديد)

( سوره انفال آيه: 73 )

اگر مانع در برابر ازدواج ایجاد کردید و مهریه‌ها را بالا بردید و درخواست‌های ناممکنی از جوانان داشتید این ارتباط میان پسر و دختر متوقف نخواهد شد و از راه نامشروع دفع خواهد گردید.

﴿ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَفَسَادٌ كَبِيرٌ ﴾
(اگر اين [دستور] را به كار نبنديد در زمين فتنه و فسادى بزرگ پديد خواهد آمد)

( سوره انفال )

من درباره‌ی شهوت‌ها سخنرانی داشتم و با دلیل قطعی تأکید کردم که اگر پایبندی دقیق در جامعه‌ی اسلامی وجود داشته باشد هرگز انحراف نخواهد بود. اما انحراف از انگیزه‌های شهوانی خیابان‌ها، روزنامه‌ها، مجلات، اینترنت، ماهواره‌ها و فیلم‌های بسیار تحریک کننده ایجاد می‌شود. میان جوانان و ازدواج ده سال یا بیست سال فاصله است و این مشکل بسیار مهمی است و کسی به آن فکر نمی‌کند.

جوانان ستون امت هستند و باید به آنان توجه کرد و آنان را از افتادن در فحشا حفظ نمود:

imageمن همیشه می‌گویم: جوانان ستون امت هستند. مردان آینده هستند. امید به آن‌ها است. اما این جوانان به سه چیز نیاز دارند. اگر مسئولان یعنی پدر و مادر و مسئولان به سه مسأله‌ی مربوط به جوانان یعنی ازدواج، فرصت شغلی، تأمین خانه برای آنان اهمیت ندهند مشکل بزرگی ایجاد خواهد شد و ممکن است جوانان منحرف شوند.
شما وقتی حقیقت انسان را می‌شناسید این انگیزه بسیار قوی است. وقتی در برابرش مانع تراشی می‌کنید از راهی نامشروع وارد می‌شود. به همان اندازه که مانع در برابر ازدواج نباشد، فحشاخانه نباشد. مهریه‌ها سنگین است، شروط نامعقول و ناتوان کننده است، به هر اندازه مانع در مقابل ازدواج باشد راه‌های نامشروع روابط میان پسران و دختران ایجاد می‌شود. این چیزی است که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرموده است.
بدون تعارف، مسأله‌ی جنسی مسأله‌ای اساسی در زندگی مؤمنان است. مؤمن از چشم پوشی بهره می‌برد و این چشم پوشی او را از تمام تحریک کننده‌ها دور می‌کند. از خلوت با زنان نامحرم دوری می‌کند. از دوستانی که در باره‌ی مسائل جنسی گفت‌وگو می‌کنند دوری می‌جوید، با اوباش همنشین نمی‌شود و درباره‌ی زنان گفت‌وگو نمی‌کند و در راه‌های مملو از زنان نیمه عریان قدم نمی‌گذارد و از هر گونه اختلاطی دوری می‌کند و عورت خویش را نمایان نمی‌کند. این کارها را اگر انجام دهد خداوند او را از افتادن در فحشای امت برانداز، حفظ می‌کند.
کشوری در آسیا وجود دارد که نخست وزیرش می‌گوید: در کشورش یک دختر جوان باکره‌ای وجود ندارد. افتخار می‌کند. یک کشور توریستی درجه یک است.
یک بار به الجزایر سفر کردم. به من گفتند که ساحل الجزایر هزار و پانصد کیلومتر طول دارد. کوه‌های سرسبز و مکان‌های زیبا ولی هرگز به گردشگری توجهی نکرده‌اند زیرا گردشگردی یعنی دریدن پرده‌ی عفت دختران در هر کشوری.
بنابراین آنان دیدگاه‌های والاتری داشتند و از رواج گردشگری در کشور خود ممانعت کردند اما در کشورهای گردشگری دیگر زمینه برای فاحشه و گناهان خداناپسندانه فراوان است.

موضوع تربیت جنسی از آداب مستند به احکام شرعی قطعی الدلاله و قطعی الثبوت است:

برادران گرامی، موضوع تربیت جنسی موضوع بسیار مهمی است. این موضوع طبیعتاً نیاز به چندین جلسه دارد. این جلسه‌ی اول در ادب اجازه گرفتن و انواع محارم و چشم پوشی بود که بزرگ و کوچک باید آن را بدانند و به آن نیاز دارند. پدر، مادر و فرزندانشان به آن نیاز دارند. هر کدام از شما کودک دارید او را بر پایه‌ی این ادب تربیت کنید. اگر جوانی است باید برادران کوچک‌تر خود را به این ادب راهنمایی کند. اسلام همان طور که می‌دانید عقاید، عبادات، معاملات و آداب است و این درس درباره‌ی آداب مستند به احکام شرعی قطعی الدلاله و قطعی الثبوت بود.

دانلود متن

زبان های موجود

پنهان کردن تصویر